Afbeelding

Overheidscampagne tegen smartphonegebruik op de fiets

Algemeen 159 keer gelezen

De overheid heeft onlangs een campagne gelanceerd, gericht op veilig smartphonegebruik op de fiets. Op de website van de Rijksoverheid staat vermeld dat bij één op de vijf fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is, ook een smartphone in het spel is. Sinds de komst van de smartphone is het gebruik van de telefoon op de fiets drastisch toegenomen en dit brengt gevaarlijke situaties met zich mee.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) meldt dat 17 procent van de fietsers bijna iedere fietstocht gebruikmaakt van een telefoon. Muziek luisteren doet men het vaakst. Verder geeft 3 procent van de mensen aan altijd te bellen of sms’en als ze op de fiets zitten. Berichten versturen is de meest gevaarlijke bezigheid op de fiets. Dit vereist een hogere concentratie dan bellen en bovendien kan de blik niet op de weg gericht worden. SWOV beschrijft ook dat de kans op een ongeluk met een factor 1,4 toeneemt als een fietser gebruik maakt van de telefoon op de fiets. SWOV vergelijkt dit met het risico dat een autobestuurder loopt met een alcoholpromillage van 0,50 in het bloed. Het apparatuur gebruik is vooral hoog onder de jongeren en daarom richt de overheid zich met de campagne ook op deze doelgroep.

Een verbod?
Het is natuurlijk belangrijk dat de gevaren van telefoongebruik onder de aandacht worden gebracht, maar is dat voldoende? Moet er niet gewoon een verbod komen op telefoneren of appen op de fiets? In Duitsland geldt inmiddels al zo’n verbod. CDA-Kamerlid De Rouwe pleit er zelfs voor om smartphonegebruikers op de fiets aansprakelijk te stellen voor de schade die zij veroorzaken bij een ongeval. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur ziet echter niet veel in dit voorstel en ook niet in een een telefoonverbod op de fiets. Volgens haar is een dergelijk verbod moeilijk te handhaven. Zij wil het probleem liever positief aanpakken, zoals nu gebeurt met de campagne. Als onderdeel van de campagne is bijvoorbeeld een fietsmodus-app ontwikkeld. Deze gratis te downloaden app zorgt ervoor dat inkomende oproepen en berichten genegeerd worden, zodat de fietser minder afgeleid is.

Verkeersveiligheid in Nederland
Hoewel er altijd verbeteringen mogelijk zijn, doet Nederland het Europees gezien helemaal niet slecht op het gebied van verkeersveiligheid. Het aantal verkeersslachtoffers in 2013 lag ruim 12 procent lager dan het jaar ervoor. Gemiddeld was in Europa een daling van 8 procent zien. Ook lijkt het handsfree bellen onder de meeste Nederlanders heel vanzelfsprekend te zijn, blijkt uit onderzoek van Autoscout24. Autoscout presenteerde afgelopen zomer de uitkomsten van een internationale enquête waaruit naar voren kwam dat 83 procent van de ondervraagden beweert nooit met de telefoon in de hand te bellen als ze achter het stuur zitten. Dit is een heel verschil met bijvoorbeeld Italië, waar maar liefst 40 procent van de bestuurders nooit handsfree belt. Overigens blijkt uit recent onderzoek dat handsfree bellen haast net zo gevaarlijk is als bellen met de telefoon in de hand. In beide gevallen is de bestuurder afgeleid en is het reactievermogen vertraagd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant