Vlaardingse kinderen ontdekken de bouw van de Blankenburgverbinding
Vlaardingse kinderen ontdekken de bouw van de Blankenburgverbinding Foto: PR

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 77 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

De ontwikkelingen in de haven, maar ook het opvangen van de vergrijzing op Voorne-Putten vraagt om arbeidskrachten wiens kennis aansluit op wat er gevraagd wordt. Het is dus zaak dat scholing aansluit bij de behoeften binnen het bedrijfsleven.

Op de Landtong van Rozenburg staat het EIC, het Educatief Informatie Centrum voor de Rotterdamse haven. Het Educatief Informatiecentrum Mainport Rotterdam (EIC) is in 1993 opgericht met als doel om de aansluiting tussen het Rotterdamse onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren. Het EIC laat jongeren, van bovenbouw lagere school tot HBO en WO, kennis maken met de verschillende havensectoren, beroepen en opleidingen. ‘De haven is groot en er gebeurt veel’, geeft Michiel Breijs, manager van het EIC aan. ‘Door middel van lessen aangepast aan de groep en excursies laten wij zien wat voor beroepen er in de haven te vinden zijn. Er zijn veel beroepen waar mensen niet bij stil staan.’ Naast de kernsectoren maritiem, logistiek en industrie zijn er ook veel ondersteunende sectoren. 

De aanleg van de Blankenburgverbinding is een stukje vernieuwing van het havengebied, dat ook in het EIC een plek heeft gekregen. ‘De bouw van de tunnels en alles er om heen, vraagt nu om mensen die de verbindingen kunnen aanleggen, maar straks hebben we mensen nodig die de verbindingen kunnen onderhouden. Die functies brengen we nu onder de aandacht van de leerlingen.’ In het centrum staat een grote waterbak. Hier kunnen de leerlingen met behulp van drijvende en zinkende tunnelonderdelen de bouw van de Maasdeltatunnel nabootsen. Michiel Breijs zit in de LEM-groep onderwijs en ontwikkelt samen met RWS, BAAK, TechNetkringen en het onderwijsveld verschillende activiteiten om leerlingen van basisonderwijs t/m HBO/WO kennis te laten maken met wat het betekent om zo’n grootschalig project als de Blankenburg verbinding te bouwen. 

Het EIC speelt continu in op de ontwikkelingen in het havengebied. Niet ver van  haar eigen pand liggen de werkschepen van Heerema. ‘Gekoppeld aan walstroom. Nu is het alleen hier, maar op termijn zal walstroom op meer locaties aangelegd worden. Wat is er leuker dan om later te kunnen zeggen dat je de eerste walstroom nog hebt meegemaakt?’ Ook de energietransitie in de haven krijgt aandacht. Op termijn verhuist het EIC naar de Tweede Maasvlakte, waar ze ondergebracht gaat worden in het Haven Educatie Centrum, dat binnenkort gebouwd gaat worden. Op die locatie komt de haven nog dichterbij. 

De nieuwe Blankenburgverbinding zal ook de haven dichterbij brengen en nieuwe werkgelegenheid bieden.

Uit de krant