Op 21 maart 1994 werd het Lichtschip 12 definitief van zee gehaald.
Op 21 maart 1994 werd het Lichtschip 12 definitief van zee gehaald. Foto: Wil van Balen

Noordhinder gaat het Droogdok in

Algemeen 859 keer gelezen

Hellevoetsluis -  Het dokken van een schip is een indrukwekkende gebeurtenis. Op maandag 22 november aanstaande gaat Lichtschip 12 Noordhinder het Droogdok Jan Blanken in voor groot onderhoud.

 De Noordhinder komt binnenkort los van de wal om de haven over te steken richting het Droogdok.  Iedereen die geïnteresseerd is kan op deze dag van 9.30 uur tot ongeveer 14.00 uur zien hoe het schip via het Kieldok en naar het (achterste) Timmerdokdok wordt gesleept. Er zijn vrijwilligers van het Droogdok en van Lichtschip Noordhinder 12 aanwezig om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. 

Het lichtschip heeft een stevige romp en heeft ook het nodige gewicht aan boord. Dat was ook wel nodig toen het nog dienst deed als lichtbaken op de Noordzee. De Noordhinder is 45 meter lang, heeft een breedte van 8,35 meter en steekt 2,95 meter diep en heeft een gewicht van 511 ton. Tot eind vorige eeuw markeerden lichtschepen, samen met vuurtorens aan wal, gevaarlijke ondiepten en vormden zij belangrijke herkenningspunten voor de zeevarenden voor de Nederlandse kust. Het Lichtschip 12 Noord Hinder werd in 1963 gebouwd en deed tot 1994 op diverse locaties dienst op de Noordzee. Op 21 maart 1994 werd het Lichtschip 12, als laatste Nederlandse lichtschip, definitief van zee gehaald en opgelegd te Hellevoetsluis. Het lichtschip was door de moderne navigatiemiddelen aan boord van zeeschepen overbodig geworden.  Samen met Lichtschip 10 (Texel) is de Noordhinder een van de slechts twee lichtschepen die aan de slopershamer heeft weten te ontkomen.  Het oranje, voor Hellevoeters zeer herkenbare, Lichtschip Noordhinder ligt nu als museumschip afgemeerd aan de Koningskade in Hellevoetsluis en kan daar bezocht worden. 

Het Droogdok Jan Blanken is het oudste stenen droogdok van Europa en is nog steeds in gebruik. Het dok trekt jaarlijks veel bezoekers van jong tot oud, die een kijkje komen nemen in de 200- jarige geschiedenis, maar ook naar de werkzaamheden die er tegenwoordig plaatsvinden. Tijdens de onderhoudsbeurt van het Lichtschip 12 krijgt de oranje verflaag op de romp en de opbouw een uitgebreide opknapbeurt. Ook vinden er renovatiewerkzaamheden aan de lichttoren plaats. Afhankelijk van de weersomstandigheden worden werkzaamheden binnen 2 tot uiterlijk 3 maanden afgerond.

Dokschema Droogdok Jan Blanken: 09.00 uur Lichtschip lostrekken van de kade door sleepboot. Om 10.00 uur: schipdeur omhoog brengen: het droogdok is open met de haven. 11.00 uur: Lichtschip in droogdok varen. 12.00 uur: Droogdok afsluiten met schipdeur en start oppompen van het waterniveau in het dok. 13.00 uur: met behulp van lieren het Lichtschip het Timmerdok intrekken. 14.00 uur: Lichtschip boven dokstoelen varen. Daarna het schip stabiliseren. De rest van de middag is nodig om droogdok leeg te pompen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant