Joop, Maja, Sophia en Lowie.
Joop, Maja, Sophia en Lowie. Foto: Ger den Reijer

Conflict met je buren? Buurtbemiddeling!

Algemeen 578 keer gelezen

In 1996 startten de gemeenten Rotterdam en Zwolle met buurtbemiddeling om wijkproblemen aan te pakken. Inmiddels zijn er ruim 300 gemeenten waar buurtbemiddeling actief is.

 In Hellevoetsluis bestaat de buurtbemiddeling ruim 10 jaar. De buurtbemiddeling is tevens actief in de gemeente Brielle en Westvoorne.

Lowie Reinders is projectleider Buurtbemiddeling voor Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne bij stichting PUSH. Samen met een team van 37 buurtbemiddelaars werkt hij aan de veiligheid en leefbaarheid binnen deze gemeentes. Buurtbemiddelaars zijn vrijwilligers en werken onbetaald.

Geen familiediner, geen rijdende rechter
Buurtbemiddelaar Joop vertelt hoe buurtbemiddelaars te werk gaan: “Voor ik dit uitleg, wil ik graag benadrukken dat wij gewoon inwoners zijn van iemands eigen gemeente. Wij dragen geen uniform, delen geen bekeuringen uit en schrijven niet voor wat iemand moet gaan doen. Wij luisteren vooral en proberen mensen door middel van het geven van tips handreikingen te geven om in gesprek te gaan. Wij lossen geen problemen voor iemand op, dat moet men zelf doen.”

Aanpak
Maja, van beroep verpleegkundige, legt uit dat een bemiddeling altijd start met een gesprek met de aanmelder. “Wij gaan altijd met twee bemiddelaars naar iemand toe en horen aan welke problematiek er is. Vervolgens gaan we met de andere partij in gesprek en daarna brengen we de beide partijen samen. Uiteraard moet men dat zelf willen. In 7 van de 10 gevallen is de kou vervolgens uit de lucht en kunnen de mensen verder.”

Conflict
Lowie legt uit dat relatief kleine problemen vaak grote invloed hebben op iemands welbevinden. “Is er een conflict met een buurman of buurvrouw, dan kunnen mensen daardoor minder lekker in hun vel komen te zitten. Dat heeft dan soms weer invloed op het werk en uiteindelijk op iemands leven. Door buurtbemiddeling tijdig in te zetten kan een boel ellende voorkomen worden.”

Niet iedere casus op te lossen 
Buurtbemiddelaar Sophia volgt een opleiding tot mediator. Zij ziet parallellen met de onderwerpen die in de training voor buurtbemiddelaar worden behandeld. “Ik zie het als het ware als een koffertje met tools die je krijgt aangereikt om gesprekken met de mensen aan te gaan. Je pakt er uit wat je op dat moment nodig acht. Het helpt al als we iemand een spiegel voorhouden, of maar een kleine tip geven, als bijvoorbeeld ‘praat eens wat zachter’.” Joop vertelt dat niet iedere casus is op te lossen. “Het is wat het is en soms als een probleem al te lang voortwoekert komen we er niet uit. Of als één van de partijen niet meer wenst te communiceren. Communicatie is het belangrijkst. Als we dat op gang krijgen, komen we er meestal wel uit. Maar de mensen moet het zelf doen.”

Onderwerpen
Op de inhoud en onderwerpen van de gesprekken kunnen de buurtbemiddelaars niet ingaan. “We maken geen rapporten en je krijgt van ons ook geen samenvattingen, of brieven. Het gesprek, dat is waar het om draait.” Geluidsoverlast is al 25 jaar de meest gemelde klacht. Pesten en lastigvallen komen ook vaak voor. En vervolgens de bekende problemen buitenshuis, zoals problemen over schuttingen of overhangende takken. Tot slot zijn blaffende honden, harde muziek of een afwijkend leefritme regelmatig onderwerp van gesprek. Niet alle problemen worden door buurtbemiddelaars opgepakt. Is er sprake van meervoudige problematieken, zoals bijvoorbeeld drugs- en drankmisbruik, dan is dat geen buurtbemiddelingszaak.

Coaching
Niet iedereen wil direct in gesprek met een bemiddelaar. Daarvoor bestaat er een aparte dienstverlening. Het is mogelijk om een burenconflict voor te leggen aan de mensen van buurtbemiddeling, zonder direct gebruik te maken van een bemiddelingstraject. Dan kan er een coaching gesprek aangevraagd worden voor hulp bij conflicten.

Buurtbemiddeling is vertrouwelijk en gratis
Buurtbemiddelaars gaan vertrouwelijk om met uw verhaal. De bemiddelaars zijn neutraal en onpartijdig. Er zijn geen kosten aan verbonden. Buurtbemiddeling is voor alle bewoners van Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne beschikbaar. Mensen kunnen zelf een aanvraag doen voor buurtbemiddeling, ook kunnen aanvragen binnenkomen via de woningbouwvereniging, de politie of de gemeente. Een buurtbemiddelingstraject loopt zo’n drie weken, een bemiddelaar is daar pakweg zes uur mee bezig. Vorig jaar werden 721 gesprekken gevoerd en werd er bemiddeld in ruim 100 conflicten, 70% van deze conflicten werd opgelost.

Aanmelden, zelf buurtbemiddelaar worden
Er zijn nog twee plaatsen vrij in de training die binnenkort wordt gegeven. Heeft u belangstelling, neem dan contact op met Lowie Reinders. Hij is bereikbaar van maandag t/m woensdag tijdens kantooruren, zijn email is l.reinders@stichting-push.nl. Ook als u een burenconflict wilt voorleggen kunt u contact opnemen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant