Afbeelding
Foto: PR
Column

Handhaving lachgasverbod?

Algemeen 400 keer gelezen

Een drol op de stoep, fietsers die tegen de richting in fietsen, auto’s die te hard rijden, lachgasgebruik, fietsers en brommers in het winkelcentrum. Wie ergert zich er niet aan?

We bedenken regels, of wetten om dit aan banden te leggen. En we plaatsen borden! Om die regels te handhaven hebben we de inzet van diverse mensen en instanties nodig, van boa tot agent.

De waan van de dag is bepalend voor de snelheid waarmee nieuwe wetten en regels worden opgesteld en uitgevaardigd, lijkt het. Ik ga hier niet betogen dat het allemaal onnodig is, maar ik krijg wel de indruk dat niet alles even goed doordacht is. Met name op het gebied van de handhaving, bedoel ik dan. Ik wil voorstellen, dat als er nieuwe regelgeving komt, dat dan de verplichting bestaat om er meteen een calculatie bij te maken wat het aan inzet kost om de nieuwe regel te kunnen handhaven. Dit hele pakket moet worden goedgekeurd in de raadsvergadering.

Voorbeeldje? We houden het kleinschalig, dus bij Hellevoetsluis. Vorig jaar zijn er in de omgeving van de Rijksstraatweg borden geplaatst die het fietsers verbiedt om tegen de rijrichting in te fietsen. Dat mocht daarvoor ook al niet, maar met een geplaatst bord ‘zou dat gemakkelijker te handhaven zijn’. Wat ik zou willen is dat hierbij direct wordt becijferd wat handhaven eenmaal in de veertien dagen betekent. Twee personen die op verschillende plaatsen bekeuringen uitdelen gedurende laten we zeggen twee uur. De handhaving van deze nieuwe regel zal dus per jaar 2 (personen) * 2 (uur) * 26 (weken) = 104 uur in beslag nemen.

Hondendrollen idem: boa’s checken iedere veertien dagen op de drukke uitlaattijden gedurende twee uur de veel ‘bedrolde’ plekken: de maatregel handhaven kost op deze manier ook 104 uur per jaar. Idem voor het pas ingestelde lachgasverbod.

Helaas werkt de besluitvorming niet op deze wijze. Nu vaardigen we regels uit, plaatsen verbodsborden, en klagen dat er niet wordt gehandhaafd. Wordt er wel gehandhaafd, dan krijg je signalen dat niet alle taken kunnen worden uitgevoerd. En er prioriteiten moeten worden gesteld. Kijk maar eens naar de politie. Die moeten prio op prio stellen om de grote criminaliteit te bestrijden, waardoor uw gestolen fiets ze helaas gestolen kan worden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant