Anne Mieke Zwaneveld. (Foto: PR)
Anne Mieke Zwaneveld. (Foto: PR)

Gemeentelijke Ombudsman doet verslag

Algemeen 212 keer gelezen

Hellevoetsluis - Deze week verscheen het jaarverslag van de gemeentelijke ombudsman van Hellevoetsluis over 2020. “Een jaar getekend door corona.”

Gemeentelijk ombudsman Anne Mieke Zwaneveld ontving vorig jaar iets minder klachten dan vorig jaar. In 2020 waren het er 18, tegen 22 in het jaar daarvoor. De klachten werden zowel schriftelijk ingediend als tijdens het spreekuur. Daarnaast ontving de frontoffice van de ombudsman ook nog eens 16 telefonische vragen. Het verminderde aantal klachten betekent niet noodzakelijkerwijs dat er ook minder klachten waren: de daling kan wellicht ook verklaard worden door het feit dat het gratis spreekuur in Hellevoetsluis een groot deel van 2020 niet doorging vanwege de corona-pandemie.

Diverse klachten
De in 2020 ontvangen klachten over de gemeente Hellevoetsluis gingen over diverse onderwerpen. Verkeer bijvoorbeeld. Zo was er een klacht over een omleidingsroute tijdens werkzaamheden van Hollands Delta, en over het ontbreken van lantaarnpalen in twee straten in Nieuwenhoorn. Ook natuur en groen komt in de rapportage terug. Zo maakte een inwoner zich zorgen over de gezondheid van een aantal bomen vlakbij zijn woning, en had een andere inwoner problemen met het groenonderhoud van de gemeente. Deze klachten werden uiteindelijk goed opgelost, al werd daar niet altijd duidelijk over gecommuniceerd. De ombudsman is er in verschillende gevallen vanuit gegaan dat de zaak is opgelost omdat de klager niet meer reageerde. Communicatieproblemen waren er ook in andere gevallen, zoals bij de klacht van een mevrouw over de toekenning van een elektrische rolstoel. Volgens de klager gaf de gemeente onjuiste of onduidelijke antwoorden op haar vragen.

Uiteindelijk werd de zaak opgelost, maar hier moest de ombudsman wel constateren dat de gemeente veel tijd nam voor het maatwerk dat hier nodig was. De kwestie sleepte uiteindelijk een jaar.
De ombudsman ziet liever dat de gemeente bij aanvragen en klachten van inwoners die hulpmiddelen nodig hebben, voortvarender te werk gaat en dat de gemeente de inwoner op eigen initiatief blijft informeren over de status van een aanvraag.

Inloopspreekuur weer open
De gemeentelijke ombudsman moest, als zoveel andere, in 2020 veel zaken online afhandelen. De ombudsman is inmiddels, net als de medewerkers en bestuurders van de gemeente en de externe partners, zeer vertrouwd met de verschillende digitale overlegmethoden. Er hebben in 2020, met oog op de Coronamaatregelen, ook geen ontmoetingen tussen de ombudsman en de gemeente plaatsgevonden. De ombudsman verwacht na de zomervakantie het(gratis) inloopspreekuur weer te openen.
Bellen mag altijd. Het telefoonnummer is 010 4111 600, bereikbaar op werkdagen tussen 9.00-16.00 uur . Mailen kan ook:
info@ombudsmanrotterdam.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant