De meeste vrachtwagen slaan vanaf de Brabersebrug niet af richting de Nieuweweg en de N57 maar rechtsaf richting Zwartewaal. Foto: Wil van Balen
De meeste vrachtwagen slaan vanaf de Brabersebrug niet af richting de Nieuweweg en de N57 maar rechtsaf richting Zwartewaal. Foto: Wil van Balen Foto: Wil van Balen

Toenemende verkeersdrukte op een karrenspoor

Algemeen 3.643 keer gelezen

Hellevoetsluis - Inwoner van Hellevoetsluis Teo Veerman maakt zich zorgen over de verkeersproblemen die hij ziet groeien door de ingebruikname van Kickersbloem 3, de reeds bestaande bedrijvigheid vanuit Kickersbloem 1 en 2 en door alle gerealiseerde en nog te realiseren woningbouw.

In en rond Oudenhoorn ziet hij niet alleen overlast voor de inwoners door alle verkeer dat door de nauwe Ring wordt geperst, ook ziet hij groot gevaar voor schoolgaande jongeren. 

Teo, oud vrachtwagenchauffeur, over dat laatste: “Ik ben eens een uurtje gaan posten bij garage Wolters. Als je dan ziet dat daar alleen al zo maar 150 auto’s langsrijden en je ziet hoe de jeugd moeite heeft met de fiets op, of van, het fietspad te komen dan weet je eigenlijk al genoeg.” Hij vervolgt: “Met het opleveren van de nieuwe wijk De Akkerranden is de verkeersdruk alleen maar toegenomen en ook de nieuwbouw in Zuidland levert verkeersdrukte op door Oudenhoorn. En dat alles over een verouderd wegenstelsel, een veredeld karrenspoor is het in mijn ogen.” Hij is geen man van klagen en vervolgens achterover leunen en hopen op verbetering. “Ik heb enige tijd geleden al een gesprek gevoerd met wethouder Schop van verkeer. In dat gesprek heb ik mijn zorgen uitgesproken. Ik kreeg niet het idee dat er zaken aangepakt zullen worden. Toen ik in het gesprek wees op het doen van tellingen, bleek dat dat in Oudenhoorn nog niet eens was gebeurd.”

Kanaalweg
Ook over de Kanaalweg, de N494, maakt Teo zich zorgen. “Ik heb gepost bij de Braberse brug en gezien dat de meeste vrachtwagen niet afslaan richting de Nieuweweg en de N57, nee ze slaan rechtsaf richting Zwartewaal. Als deze trend zich voortzet dan voorzie ik dagelijks minimaal 150 extra vrachtwagen die langs het kanaal gaan rijden. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt. Een stuurfoutje is zo gemaakt en als automobilist kun je met de vangrails aan beide zijden nergens naar toe. Het is wachten op de eerste zware ongelukken.” Teo is van mening dat het voor vrachtwagens van boven de 3.5 ton gewicht verboden moet worden om langs het kanaal te rijden.

Teo blijft het opmerkelijk vinden dat als er wordt gebouwd er niet vooraf wordt nagedacht over de afwikkeling van het toenemende verkeer. “Als dat in Oudenhoorn wel was gebeurd, waren er nu geen problemen,” is zijn mening. Hij pleit voor het aanleggen van een nieuwe weg die Hellevoetsluis met Zuidland verbindt en voorkomt dat verkeer door Oudenhoorn rijdt. “Dat zal de situatie voor de schoolgaande jeugd veiliger maken.” Verder staat Teo op het standpunt dat zwaar vrachtverkeer over de N57 zal moeten rijden en niet meer langs het kanaal. “In april heb ik opnieuw een afspraak met de wethouder.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

!

Uit de krant