Afbeelding
Een gesprek met...

Een gesprek met Wim van Willegen

Algemeen 1.260 keer gelezen

Wim van Willegen werd geboren in Hilversum. Daar heeft hij maar kort gewoond, het gezin verhuisde naar Schiedam. Eenmaal getrouwd vestigde hij zich in Spijkenisse, waar hij zo’n 10 jaar woonde, voordat hij met zijn vrouw Joke en de kinderen neerstreek in Hellevoetsluis. Ze wonen hier al weer ruim 30 jaar.

Na wat omzwervingen is Wim docent geworden aan de CSG Angelus Merula, waar hij les gaf in de beeldende vakken van het voortgezet onderwijs. “Een geweldige tijd,” noemt Wim zijn periode op de school. “Ik heb er erg goede herinneringen aan. Ik heb in die tijd ook nog diverse cursussen gevolgd, zoals Grafische Technieken. In Delft en later in Rotterdam is toen mijn liefde voor het maken van etsen en zeefdrukken ontstaan. Ik hoop dat de leerlingen tijdens de lessen beeldende vorming ervaren hebben dat er meer bestaat dan alleen cognitieve elementen. Die zijn onmisbaar waardevol, maar er is meer.”

De drie kinderen van Wim en Joke zijn in ieder geval wel met artistieke talenten begenadigd. Zoon Eelke maakt prachtige werken in zijn werkplaats in Hoogvliet. Hij exposeerde onlangs in Den Haag aan het Lange Voorhout, tijdens de manifestatie Voorhout Monumentaal 2021. Dochter Anne-Meike is naast architectuur- en interieurfotograaf ook beeldend kunstenaar. Zij maakt heel mooie kunstwerken vanuit het thema coastline. Zoon Rinke is ambachtelijk meubelmaker en houtbewerker. Hij maakt zijn eigen ontwerpen waarin vorm, verhouding en kwaliteit samenkomen. Rinke maakt ambachtelijke, eigentijdse meubels in zijn werkplaats in de Keilewerf in Rotterdam.

Vuurtoren
Hellevoeters kennen het werk van Wim waarschijnlijk van de kleurrijke vuurtoren zeefdruk die hij heeft gemaakt en wellicht van één van zijn recentere creaties: Lichtschip Noord Hinder. Maar Wim heeft een hele reeks zeefdrukken op zijn naam staan, niet alleen van Hellevoetsluis, maar bijvoorbeeld ook van Haarlem, Rotterdam, Brielle, Zaandam en Amsterdam. Op https://www.wimvanwillegen.nl zijn veel van deze zeefdrukken en art prints te bekijken. Meestal betreft het rustige stadsbeelden in een sterk grafisch handschrift en zijn het de karakteristieke plekjes van een plaats. Het zijn vereenvoudigde straatbeelden met een forse contour en verrassende kleurvlakken.

Via Isabella de Jong kwam het werk van Wim te hangen bij de Kunstuitleen Hellevoetsluis en nadat zij in Zaandam was gaan werken, werd daar ook naar zijn werk gevraagd. “Zaandam heeft natuurlijk een prachtige plekjes om in mijn werk op te nemen, en zo rol je van het één in het ander,” vertelt Wim. “Iemand uit Haarlem zag mijn werk en wilde ook best iets voor thuis hebben, maar dan is het natuurlijk leuker om iets van je eigen woonplaats aan de muur te hangen.”

Niet zo simpel
De zeefdrukken zien er verraderlijk simpel uit, maar zijn in werkelijkheid de optelsom van een groot aantal verschillende drukgangen, door de kunstenaar met zorg bij elkaar gezocht. Aan een productie werken gaat een heel proces vooraf. Als eerste gaat Wim naar de locatie kijken om een indruk te krijgen van de omgeving van het object. Vervolgens maakt hij foto’s en tekent deze thuis in zijn atelier na. Bij het tekenen laat hij zo’n 90% van de omgevingsfactoren weg. Wat hij overhoudt, wordt met de hand en meestal met plakkaatverf ingekleurd. Deze tekeningen – zowel in zwart-wit als in kleur – worden naar zeefdrukkerij Kurtface in Nijmegen gestuurd. “Deze mensen leveren echt fantastisch werk af,” zegt Wim enthousiast over dit bedrijf. Kurtface levert vervolgens een proefdruk en soms worden de kleuren dan nog enigszins bijgewerkt. Tenslotte vindt dan de productie plaats, meestal zo’n 50 tot 100 exemplaren. Hierna signeert Wim ieder werk en zet hij er een blinddrukstempel (red. dit is een reliëfzegel) op. Het meest recente werk van Wim zijn de tien nog bestaande molens van het eiland Voorne-Putten en Rozenburg. Deze zijn treffend in beeld gebracht. Molen ‘Nooitgedacht’ in Spijkenisse bijvoorbeeld en de stellingmolen ‘t Vliegend hert’ in Brielle zijn in art prints in het formaat 18 x 18 cm vervaardigd.

Toepolev
Wim van Willegen exposeerde op verschillende plaatsen. Werk van hem is in bezit van het Fries Museum, Leeuwarden, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Hellevoetsluis, SBK Zuid-Hollandse Eilanden, Kunstencentrum Zaanstad, bedrijven en particulieren. Wim was ook lid van de adviescommissie kunsttentoonstellingen van de Provincie Zuid-Holland. Voor de Kunstuitleen Zuid-Hollandse Eilanden was hij enige tijd lid van het bestuur. Gevraagd naar hoe hij kijkt naar de huidige stand van zaken op het gebied van kunst en cultuur, wordt de steeds rustig ogende Wim opeens behoorlijk fel. “Het is echt enorm spijtig dat er door de jaren heen zo is bezuinigd op kunst en cultuur, dat is echt een achteruitgang.” Als Wim, die jarenlang onafhankelijk lid was van de Adviescommissie Kunstzaken en bijdroeg aan de groei van het beeldenpark in Hellevoetsluis, ziet wat er nu bijvoorbeeld in het landschap terecht komt, dan schudt hij meewarig het hoofd. “Zo’n nieuwe brug over het kanaal, het is net alsof er een oude Toepolev is neergestort. Een aanfluiting.” Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar het ‘Algje’, het stalen beeld van Jerome Symons bij de Brielse Poort, dat is kunst zoals kunst bedoeld is.”

Veelzijdig
Wim is veelzijdiger dan zijn bekendere werk doet vermoeden. “Dat komt waarschijnlijk doordat ik een tekenakte én een handvaardigheidakte heb gehaald,” vermoedt Wim. “Ik kan mezelf daardoor op vele manieren kunstzinnig uiten.” Wim loopt niet echt te koop met zijn vaardigheden. Zo weten maar weinig mensen dat hij in samenwerking met de bekende dichter Kees Hermis een boekje en een leporello heeft gemaakt (red. een leporello of harmonicaboek is een drukwerk dat in meerdere slagen zigzag gevouwen is. Dat kan variëren van enkele tot tientallen vouwen. Dit type drukwerk wordt gebruikt voor reclamefolders en kaarten in reliëf, die soms een lengte van twee meter bereiken. (Bron: Wikipedia).Kees Hermis is onder andere bekend met het gedicht ‘Vergeet je niet’, een raamposter uitgebracht door Uitgeverij Plint. Hiermee is de veelzijdigheid van Wim nog lang niet benoemd. Hij maakt ook werken in hout, tekent ‘tussenruimtes’ en maakt ruimtelijk werk. Ook zijn bladmotieven zijn het vermelden waard, natuurlijke vormen, herkenbaar uitgewerkt in grafiet op plat vlak en ruimtelijk in staal en hout en brons. Wim gebruikt ook moderne technieken, zoals art print. Een art print reproductie vormt een mooi en betaalbaar alternatief voor duurdere, originele kunst. Art prints worden gemaakt in een beperkte oplage, op canvas of fine art paper. Eén element ontbreekt nooit in zijn kunst: de aandacht waarmee de kunstenaar zijn onderwerpen benadert. Het is een levenshouding, Wim luistert, kijkt, en tast. Hij maakt originele, mooie en oprechte dingen. Op zijn website staat het correct beschreven: zijn werkwijze past helemaal in het oeuvre van de kunstenaar ‘die groot werd door klein te blijven’.

© Wim van Willegen

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant