De hele dag, bliebt, piept en rinkelt de telefoon...
De hele dag, bliebt, piept en rinkelt de telefoon...

Bent u nomofoob?

Algemeen 318 keer gelezen

Het ‘mobieltje’ is in de afgelopen 20 jaar in ons leven geslopen. Als je in de jaren ’90 de vraag stelde of men dacht een mobiele telefoon te gaan gebruiken, dan was het antwoord stellig ‘nee’.

Een mobiele telefoon werd gebruikt door zakenmannen en –vrouwen en politici. De Blackberry was populair en ook wel een statussymbool onder deze mensen. Toen Blackkberry in 2005 begon met een chatservice tussen telefoons – het zogenaamde pingen – ontstond er een heel nieuwe markt. Pingen mag als de voorloper van het nu zo populaire Whatsapp gezien worden.

Tablet-nek en smartphone duim
De mobiele telefoon kreeg steeds meer functies en nu hebben we met onze smartphone ons adressenboekje, onze wekker, onze agenda, onze bankrekening, fototoestel, het weer, een horloge, krant, ons fotoboek en onze navigatie in onze broekzak. En vergeet de diverse spelletjes , Facebook, Instagram en Internet niet! Met al deze functies maken we alles bij elkaar veel ‘scherm-uren’. Uit onderzoeken blijkt dat we zo maar 4 uur per dag met onze telefoon bezig zijn. De piek begint al vroeg in de ochtend, met de telefoon als wekker en dan gelijk even je whatsapp te checken, je email en het nieuws. Geloof het of niet, de gemiddelde gebruiker checkt zijn telefoon per dag bijna 50 keer. Het is niet gek dat fysiotherapeuten heel wat uren maken om een tablet-nek of smartphone-duim weer soepel te krijgen.

Smartphone etiquette
Er zijn al heel wat boeken over dit onderwerp geschreven en één van de meest recente is het boek Smartphone etiquette, met daarin 125 Gouden Gedragsregels die je zou moeten kennen voor het gebruik van je mobiel. Fysiotherapeut en schrijver Marlous de Haan heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van ons gedrag rondom de smartphone. Zij ziet dat wij het onbeleefd vinden dat iemand zijn telefoon checkt middenin ons gesprek, maar dat we dat zelf ook doen als we met iemand zitten te praten. Want ja, we verwachten net dat belangrijke emailtje over onze sollicitatie, dus sorry…… En wie raakt er niet in paniek als zijn of haar telefoon kortstondig ‘kwijt’ is? Veel mensen nemen hun telefoon mee naar het toilet. Kijk maar eens naar uw eigen gedrag, of dat van uw (klein-)kinderen!

Nomofoob
We hebben er zelfs een woord voor: nomofobie. No mobile phone fobia!Een nomofoob heeft overmatige angst om niet voortdurend bereikbaar te zijn. Er ontstaat paniek als er geen bereik is, of als de batterij onder de 20% komt. En, de meesten kunnen het niet laten om direct even te kijken wat het binnengekomen signaal inhoudt. En zo komen we op de gedragsregels die we eigenlijk wel kennen, maar waar we steeds opnieuw naar zouden moeten kijken.
Etiquette
De meeste mensen kunnen het niet laten om direct even te kijken wat een binnengekomen signaal inhoudt. Tijdens een gesprek onze telefoon niet gebruiken is eigenlijk nog de eenvoudigste regel. Maar wat te denken van ongevraagd bladeren in een fotoalbum als iemand je even een foto laat zien op de telefoon? Hoofdletters gebruiken in appjes? Een oortje in als je met iemand praat? De automatische spellingscorrectie aan laten staan (‘hier’ wordt ‘hoer’). Appen in het verkeer? Mensen maken overal selfies van, zelfs met een opgebaarde overledene! Eigenlijk zou je geen boek hoeven te lezen over de etiquette, de meeste gedragsregels zijn zo logisch als het maar kan zijn.

Digitale detox
Er zijn diverse mogelijkheden om een weekend of week te besteden aan een zogenaamde digitale detox. Kijk maar eens op https://www.bijzonderplekje.nl/digitale-detox/.. Je kunt daar Texel Yurts, Nutchel Cosy Cabins of een Tralala Tiny House huren en afkicken van je telefoon. Maar er zijn ook bestemmingen in bijvoorbeeld Zanzibar, Ibiza, de Pyreneeën of Santa Margarita in Californië te boeken.

In dat geval niet vergeten om uw old-school fototoestel mee te nemen! Je kunt natuurlijk ook gewoon besluiten om je smartphone een week in de vliegtuigmodus te zetten….

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant