
Brand in het gemeentehuis
Historie 2.866 keer gelezenDe ene brand is de ander niet. Dat merkte de Hellevoetse bevolking vijftig jaar geleden pas goed nadat op 22 februari 1974 een houten noodgebouw van het gemeentehuis in de Hellevoetse vesting in de as was gelegd.
Het gebouw was daar gekomen om een deel van de ambtelijke organisatie van het alsmaar uitdijende Hellevoetsluis in onder te brengen. Waaronder ook de afdeling die toen nog afdeling Bevolking heette. De vlammenzee zorgde er niet alleen voor dat het hele gebouw verloren ging, maar ook het zich daarin bevindende, toen nog niet geautomatiseerde bevolkingsregister. Met daarin de gegevens van de Hellevoetse bevolking over de voorgaande vijftig jaren. Met veel personele hulp uit o.a. andere gemeenten werd via unieke huis-aan-huis bezoeken de bevolkings-administratie daarna weer zo goed als mogelijk op poten gezet.















