Het noordelijke deel van Mainportcorridor.
Het noordelijke deel van Mainportcorridor. Afb. PMZ

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 526 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Tweede Beneluxtunnel
Vorige week las u over het dilemma op Voorne-Putten bij de keuze voor het tracé dat rijksweg 15 met rijksweg 57 moest verbinden. Daarbij speelde ook de Benbla studie een rol. Wordt de Blankenbrugtunnel aangelegd of wordt er gekozen voor een Tweede Beneluxtunnel. Na jarenlange plannen maken, werd uiteindelijk in 1993 besloten om een Tweede Beneluxtunnel te bouwen. In tegenstelling tot de Eerste Beneluxtunnel die alleen door autoverkeer gebruikt werd, werd de tweede tunnel ook geschikt gemaakt voor gebruik door metro’s, (bromfietsers) en voetgangers.

De bouw startte in 1997 en was in 2002 klaar.

Thomassentunnel
Niet alleen het groeiende vrachtverkeer, maar ook de toename van het forensenverkeer via de N57 zorgde voor forse files bij de Calandbrug. Op drukke momenten kon het gebeuren dat de brug ieder uur een kwartier open was. Reden om een tunnel onder het Calandkanaal aan te leggen: de Burgemeester Thomassentunnel. Net als bij de Botlektunnel geldt ook hier dat vervoer van gevaarlijke stoffen, dat niet door de tunnel mag, over de brug moet rijden. De tunnel bestaat uit een afgezonken deel, met aan beide zijden een ter plaatse gebouwde gesloten tunnel die overgaat in een open toerit.

De bouw van de tunnel, die slechts 50 meter van de Calandbrug verwijderd is, begon in 1999. Op 18 juli 2004 kon het verkeer door de tunnel. Tien jaar later werd er een extra rijstrook toegevoegd aan de twee rijstroken die richting Europoort/Tweede Maasvlakte gingen, omdat ook bij de tunnel files begonnen te ontstaan.

Ter hoogte van de afslag Oostvoorne, gaat de A15 over in N15 en vervolgt de weg haar route naar het uiteinde van de Tweede Maasvlakte.

Mainportcorridor Zuid
Het gebied tussen Rotterdam en Antwerpen is van groot belang voor de internationale concurrentiepositie van ons land. Een toename van vracht- en personenverkeer levert een probleem op in de doorstroming. Naast de bekende knelpunten op de A15, liep men op de A16 bij Dordrecht en de Moerdijkbrug ook tegen problemen aan. Tijd voor actie en zo dacht ook het Rijk er over. In mei 2005 ging het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ) van start: een samenwerking tussen overheden en het bedrijfsleven met als doel niet alleen een filearm, maar ook een mooi gebied tussen Rotterdam en Antwerpen te realiseren. Een van de ambities van het PMZ was de A4 als doorstroomroute voor met name vrachtverkeer te bestempelen, inclusief de aanleg van de ontbrekende schakel A4-Zuid.

A4-Zuid
Aanleg van de A4-Zuid betekent een verbetering van de robuustheid van het netwerk in de mainportcorridor, door alternatieve routes bij verkeersproblemen op de route en het is een oplossing voor een aantal verkeersknelpunten ten zuiden van Rotterdam. In 1985 is er tijdens het onderzoek naar het doortrekken van rijksweg 15 naar rijksweg 57 ook gekeken naar de aanleg van de A4-Zuid. Hoewel het een oplossing zou zijn voor de ontsluiting van Voorne-Putten, hing er destijds al een prijskaartje van 300 miljoen gulden aan. Vanwege de kosten zag Rijkswaterstaat de aanleg van die weg als een zaak voor deze eeuw. In november 2007 is op initiatief van de gemeente Spijkenisse het Bereikbaarheidsconvenant Voorne-Putten ondertekend, waarin een stevig beroep op Den Haag wordt gedaan om de A4-Zuid op de politieke agenda te krijgen. De A4-Zuid kent zowel voorstanders als tegenstanders. Voor de gemeenten op Voorne-Putten is het een extra ontsluitingsweg, voor het verkeer op de A4 is er niet alleen een betere doorstroming, maar ook een verkorting van de afstand. Daarentegen was/is er vooral in de Hoeksche Waard veel tegenstand, omdat de weg door het open polderlandschap loopt. Ook Hoogvliet zit niet te wachten op overlast van de weg, maar ziet wel in dat verkeer dat nu over de Aveling rijdt en het wegennet verstopt, dan misschien via de A4-Zuid zal rijden. PMZ ambieerde een optimale inpassing van de weg in het landschap en ook beperking van geluidsoverlast en uitstoot, zowel tijdens de bouw als het gebruik van de weg.

Tol
Een weg aanleggen kost geld. En in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) was er geen geld gereserveerd voor de aanleg van de A4-Zuid. Overigens is dat nog steeds niet het geval. De enige manier om de weg aan te leggen, is via private bekostiging. Om de kosten terug te verdienen, zal er tol geheven moeten worden. Voor de partijen in PMZ was het wel duidelijk dat om de kosten terug te verdienen en het verkeer te sturen, het nodig was om tol in de stellen op het gehele hoofdwegennetwerk in het gebied. Dus ook op de al bestaande wegen. Vanuit de regionale overheden werd al aangegeven dat voor dat laatste weinig draagvlak bij de bevolking zou zijn, zeker omdat in die tijd ook gesproken werd over de kilometerheffing.

A4 Midden-Delfland
Zeven (consortia van) internationaal opererende bedrijven hebben hun businesscase voor de A4-corridor uitgewerkt. In 2009, na ruim 60 jaar praten over de aanleg van de weg, maakte de minister van Verkeer en Waterstaat bekend dat het ontbrekende stuk tussen Delft en Schiedam aangelegd zou worden. Vanwege veel tegenstand en de daarbij horende procedures, startte de aanleg pas in 2012. Vanaf 2015 is de weg open voor het verkeer. Op het tracé bevindt zich ook de Ketheltunnel.

De A4-Zuid zit nog steeds in de wachtkamer. Tussen Hoogvliet en Poortugaal ligt een dijklichaam en ook bij Klaaswaal is er rekening gehouden met de aanleg van de weg, maar tot op heden is er nog geen besluit genomen om de weg ook daadwerkelijk aan te gaan leggen. In deze serie zal de A4-Zuid nog vaker tevoorschijn komen, omdat hij in diverse bereikbaarheidsonderzoeken mee wordt genomen.

De Thomassentunnel.
Het voorgestelde tracé van de A4-Zuid.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant