Vertrek van de stoomhijskraan na 17 jaar (foto: Jan Maasdam)
Vertrek van de stoomhijskraan na 17 jaar (foto: Jan Maasdam)

Stoomhijskraan van Droogdok naar Mec Museum in Dronten

Actueel 1.141 keer gelezen

Vandaag verdween een stukje van het Droogdok Jan Blanken dat daar bijzondere diensten heeft bewezen. De stoomhijskraan werd per schip getransporteerd naar het MEC museum in Dronten.

De verwachting is dat de Boele 8 woensdag 19 oktober aankomt. Dit wordt de vijfde standplaats van deze historische stoomkraan. In Hellevoetsluis zullen ze de stoomkraan erg gaan missen want deze werd daar vaak onder stoom gezet door de oude eigenaar. Ook dit jaar was de stoomkraan rijdend te bewonderen op de vestingdagen in Hellevoetsluis. De kraan is in 1945 gebouwd bij Boele's scheepswerven en machinefabriek te Bolnes De kraan deed dienst op het platenpark en bracht staalplaten en profielen van het voorraadterrein naar de werkplaatsen. De hijscapaciteit van de kraan is 3000 kg op 6 meter en 1000 kg op 12 meter.Na verhuizing naar een ter beschikking gesteld stukje terrein van een Werktuig en Constructiebouw te Zwijndrecht werd begonnen met de restauratie.Als eerste werd de stoomketel ontmanteld en klaargemaakt voor de "40 jarige keuring" met een speciaal onderzoek gericht op mogelijk optreden van haarscheuren in de klinknaden.Na andere beproevingen is de ketel opnieuw geïsoleerd. In 1983 is de kraan weer " onder stoom " gebracht .Door reorganisatie van de constructie werkplaats is het toen onvermijdelijke vertrek gecombineerd met een plaatselijk evenement .In 1988 werd een locatie in Dordrecht gevonden, waardoor de kraan alweer werd behouden van sloop .Halverwege 1999 werd medegedeeld dat het terrein leeg opgeleverd moest worden. Opnieuw verhuizen van de 30 ton zware , ± 20 m lange , 3 m brede en 5.10 m hoge kraan werd weer een hele uitdaging. (6.6 meter met schoorsteen) Met een mobiele kraan is de kraan op een dieplader gezet. Vervolgens is met dezelfde kraan een stuk verderop de stoomkraan op een ponton gezet en is met behulp van een stoomsleper het geheel verscheept naar droogdok Jan Blanken. Daar heeft de kraan, zeker in de beginperiode, veel meegeholpen aan het herstel van het droogdok en zijn vele schippers geholpen met diverse hijswerkzaamheden. Een scheepsschroef van 200 kilo loop je namelijk niet met een paar man zomaar aan boord

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant