Afbeelding
Foto: Ger den Reijer

Aan 't werk met Cor Boekelman

Human Interest 1.218 keer gelezen

Hellevoetsluis - Cor Boekelman uit Hellevoetsluis vaart op de Nieuwe Prins, de Fast Ferry van de RET. De Fast Ferry vaart vanuit Hoek van Holland, onder andere naar de tweede Maasvlakte.

'Beleef de Rotterdamse haven met de Fast Ferry vanuit Hoek van Holland.  Vaar mee langs grote zeeschepen en spot zeehonden is te lezen op de website van de Fast Ferry. Cor ziet het vrijwel dagelijks vanuit zijn stuurhut. De route van de Fast Ferry is: Hoek van Holland – Antarticaweg Maasvlakte – Transferium Maasvlakte – Pistoolhaven Europoort – Scheurhaven Landtong – Berghaven Hoek van Holland. Een 'rondje' duurt ongeveer 1 uur.

Wat is de officiële benaming van je functie en hoe lang doe je dit werk al?
Mijn functie is kapitein Fast Ferry. Ik vaar nu bijna 8 jaar op de Nieuwe Prins.

Wat doet een kapitein op een Fast Ferry precies?
"Mijn werktijd is van 13.00 – 20.00 uur en gedurende die tijd draag ik de volledige verantwoording over een schip dat kan varen met een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur en met maximaal 130 passagiers aan boord. Dat is goed opletten! De kapitein vaart en stuurt de twee personeelsleden die verder aan boord zijn aan. De bedoeling is dat ik zo economisch mogelijk vaar, dat is pakweg met 27 kilometer per uur. In drukke gebieden blijf ik op ongeveer 20 kilometer per uur, dan maakt het schip geen golven. Onderhoud is ook een van de aandachtspunten van de kapitein. Daarvoor, en ook voor bijvoorbeeld EHBO en reanimatie, moet ik regelmatig cursussen volgen. Op het water heb ik contact met de radarposten, dat zijn de beheerders van het vaarwater. Je meldt aan hen wanneer je uitvaart en hoe je vaart.Onderweg is het goed uitkijken qua veiligheid, want het is best druk op het water. En – net als op de snelweg – heb ik de afgelopen jaren het gedrag op het water zien veranderen."

Welk beroep dacht je aan toen je jong was?
"Ik wilde graag naar zee. Maar, toen oudste broer in Venezuela verdronk verbood mijn moeder me om naar zee te gaan. Ze wilde me iedere dag in levende lijve zien. Ik ben toen direct gestopt met school, ik vond dat dat voor mij geen zin meer had. Ik ben toen op mijn 16e matroos geworden op een sleepboot de Volharding 1. Deze sleepboot is van 1929 vaart nog steeds, zo goed heb ik die onderhouden", zegt Cor glimlachend. "Eenmaal terug uit militaire dienst voer ik nog regelmatig mee, zeg maar om in de praktijk opgeleid te worden tot kapitein. Ik zou dan wellicht een kapitein die met pensioen ging kunnen opvolgen. Maar toen ik op een gegeven moment doorkreeg hoe lang ik daarop zou moeten wachten (de meeste kapiteins waren rond de 40 jaar), ben ik bij de roeiers aan de slag gegaan. Dat is een hechte club mensen, met velen van hen heb ik nog steeds contact."

Is het werk zwaar?
"Fysiek is het werken als kapitein niet zwaar. Geestelijk is het wel best zwaar, je bent toch vrij druk, doorlopend geconcentreerd en hebt veel verantwoording. En zeker met slecht weer – regen, mist of storm – is het gewoonweg zwaar. Dan kom ik goed vermoeid thuis hoor. Je moet bij slecht weer overal nog meer op letten, ook intensiever op de monitor van het eigen schip. Als je aanlegt met slecht weer wil je wel graag dat de jongen die een touwtje uitgooit 's avonds ook weer thuiskomt met 10 vingers", merkt hij droogjes op.

Wat vind je leuk aan dit werk?
"Varen is leuk! Varen is mijn lust en mijn leven. Ik vaar natuurlijk op een route waar veel mensen komen die een dagje uit zijn. Deze mensen zijn altijd vrolijk en ik doe altijd mijn stinkende best om het iedereen naar de zin te maken, bijvoorbeeld als er zeehonden te zien zijn vaar ik extra langzaam of wijk wat af van mijn route. Mensen die van of naar hun werk gaan zijn er eigenlijk best weinig. En dat terwijl een mooi transferium-ponton met parkeerplaatsen is gemaakt aan het Hartelkanaal bij de schietvereniging vertelt Cor. Daar stoppen bussen van bedrijven uit Zuidland en de Maasvlakte, maar er wordt erg weinig gebruik van gemaakt. Als je in het Westland woont, is de Fast Ferry een ideale manier om op je werk te komen aan de overkant. Maar de mensen staan kennelijk nog liever in de file."

Wat is minder leuk?
"Ik heb eigenlijk geen enkel punt dat ik niet plezierig vind, sinds ik geen ochtenddiensten meer werk waarbij ik om half 5 mijn bed uit moet."

Als je iets zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
"Echt een grote verandering doorvoeren vind ik niet nodig. Het is jammer dat er maar 1 boot beschikbaar is. Anders zou ik graag naast de reguliere diensten speciale tochten maken. Bijvoorbeeld bij speciale gelegenheden, met binnenkomst of vertrek van heel grote passagiersschepen. Of bij bijzondere activiteiten in de nabije havens. Maar ja, omdat er maar 1 Fast Ferry is wordt dat moeilijk."

Tot slot, is er nog een grappige anekdote te vertellen?
"Vorig jaar was er een leuk moment in de maand juli toen het 30 graden of nog warmer was. Voor een fotoreportage kwam er toen een volledig opgedirkte Sinterklaas met Pieten aan boord. Nou, ik heb in mijn leven weinig mensen zo zien zweten als die man", besluit Cor lachend dit gesprek.

'Aan het werk' is een nieuwe maandelijkse rubriek in Groot Hellevoet. We belichten hierin het werk van een inwoner van Hellevoetsuis. Bent u of kent u iemand die in aanmerking komt voor deze rubriek, stuur dan een email naar redactie@groothellevoet.nl

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant