Afbeelding
Foto: PR

Het is weer tijd voor kerstinkopen...

Column 121 keer gelezen

Het is weer de tijd van cadeaus, uit eten gaan, nieuwe spullen kopen. 

Ik heb voor u een tip: zoek naar producten met een gewone, Nederlandse omschrijving!  Verkopers hebben de neiging om producten duurder te maken dan nodig. Ze weten zelf ook dat ze te veel rekenen en daarom verzinnen ze een duurder klinkende naam. Iedere dag zie je wel een voorbeeld voorbijkomen, als je scherp bent. Als je eetcafé ‘brasserie’ gaat noemen, en je voorgerechten ‘entrée’ of ‘apéritif’, dan kun je de prijs daarvan zeker met 20% verhogen. Zo kun je een gehaktbal nog culinair maken, zei mijn vader altijd, als hij een ‘boulette de viande’ voor 7 euro 50 op de menukaart zag. 

‘Vintage’ is ook zo’n woord waardoor je je prijzen kunt verhogen. Eigenlijk betekent het gewoon tweedehands, bijvoorbeeld kleding, maar door er het label vintage aan te hangen kun je de prijs makkelijk verdubbelen. Hetzelfde mechanisme werkt bij meubelen. Plak er een sticker ‘design’ op en je oude bank is opeens geld waard. Ik heb zelfs het idee dat de naam die je je kind geeft medebepalend kan zijn voor hoe het hem of haar in het verdere leven vergaat. Google maar eens op de namen Roderick of Eleonore en je zult vrij veel succesvolle medelanders vinden. Om over Willem-Frederik en Jean-Charles maar te zwijgen. 

‘Preloved’ is een term waarbij u eveneens attent moet zijn. Of het nu gaat om preloved kleding, tassen of horloges, het zijn gewoon gebruikte spullen. Er is zelfs een marktplaats voor preloved paarden en pony’s. Het kan ook omgekeerd! Dan spreek je bijvoorbeeld van een budgetmerk of – product. Zo produceert Renault goedkopere auto’s en noemt deze Dacia. Supermarkten doen iets vergelijkbaars en spreken dan over hun huismerk. 

In de beautyindustrie heeft men de dure benamingen uitgevonden. Wat denkt u van ‘Anti-aging Day Cream SPF 30’ of ‘Cellular Swiss Ice Crystal’? Je breekt er je tong over, maar betaalt gewoon – nou ja, gewoon – 337 euro voor een potje van 50 ml. Boze tongen beweren dat de Cien Cellular Beauty dagcrème van Lidl hetzelfde doet voor je huid. Lidl rekent echter maar 3,99 euro en nee, de komma staat hier niet verkeerd. 

Ik moet er soms van vomeren, klinkt ook chique, maar is wel heel iets anders!

Ger den Reijer

Uit de krant