Afbeelding
Foto: Wil van Balen

Kinderziektes zorgen voor veel ergernissen nieuwe bussen

Actueel 1.702 keer gelezen

Op Facebook en ook bij de klantenservice van EBS regent het klachten over de nieuwe dienstregeling van de bussen op Voorne-Putten en Rozenburg. Sinds afgelopen maandag kampen de bussen met ICT problemen en dat zorgt voor veel vertragingen. Volgens Jasper Vermeer, woordvoerder EBS, zijn ze hard bezig de kinderziektes op te lossen. "Het belangrijkste is dat de bussen kunnen rijden."

Wethouder Schop heeft naar aanleiding van de vele klachten vorige week contact opgenomen met de nieuwe vervoerder. "EBS erkent dat het nog niet vlekkeloos verloopt en geeft aan hard aan het werk te zijn om alles goed te laten verlopen."

"Zondag zijn we eigenlijk goed gestart maar in de loop van maandagmiddag kregen we systeem problemen", vertelt Jasper Vermeer. Door de storing moesten bussen worden vervangen waardoor sommige bussen uitvielen. Dinsdag werd vervolgens niet veel beter. "Er was een groot verkeersinfarct, waardoor de hele dienstregeling in de knoop kwam. Dat heeft op zich niets te maken met dat we nieuw zijn maar dat loopt toevallig samen." De storingen bij de bussen kwamen erg onverwachts. "We rijden met bewezen systemen die we ook in andere bussen gebruiken. De bussen die hier rijden zijn alleen weer nieuwe bussen, deels van een leverancier waar we geen ervaring mee hebben." De bussen waren wel van tevoren door EBS getest door middel van proefritten door Voorne-Putten. "We waren eigenlijk wel verrast dat we geconfronteerd werden met storingen. De ene bus had geen route film en bij een andere bus werkte het in- en uitchecken niet."

Vermeer laat weten dat ze hard bezig zijn om de technische problemen op te lossen. "We zetten alle aandacht in om ervoor te zorgen dat de bussen in elk geval de weg op kunnen",  legt Vermeer uit. "Als er dan een systeem niet werkt, zoals de OV-chipkaart dan is dat maar zo en hoeven passagiers niet in te checken." Daarnaast zal er een informatieboekje liggen achter de voorruit bij de chauffeur. "Dat is natuurlijk minder zichtbaar dan zo'n lichtgevende bak met lijnnummer en richting aan de voorkant van de bus, maar dit is nu even een noodoplossing."

Nieuwe dienstregeling
Naast klachten over de werking van de bussen zelf zijn er ook veel klachten over de nieuwe dienstregeling. Veel reizigers moeten een langere afstand afleggen om bij een halte te komen met een directe lijn naar Spijkenisse. "Door R-Net hebben we frequentere bussen op de drukke haltes en minder bussen op de minder drukke haltes",  volgens Vermeer is dit waarschijnlijk een kwestie van gewenning. "Wij weten vanuit andere delen van de randstad, waar R-Net al langer rijdt. Dat de hoge frequentie wel gewaardeerd wordt."

Minder mobiele reizigers
EBS snapt ook dat het voor de minder mobiele reizigers geen verbetering is dat ze verder moeten lopen voor een directe verbinding. "We realiseren ons heel goed dat er in Voorne senioren een belangrijke doelgroep is voor het busvervoer. We gaan zeker nog evalueren hoe het busvervoer voor die groep uitvalt. Van te voren hebben er naar gekeken dat iedereen dichtbij een bus kan houden, maar dat is dan met wel de 106 en die is gewoon wat langzamer."

De OV-concessie loopt 10 jaar, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is de organisatie die deze concessie verleent. In het Programma van Eisen van de aanbesteding zijn door MRDH 11 kwaliteitseisen opgenomen die zijn genormeerd bij aanvang van de busconcessie op een 6,5 of hoger. Deze eisen gaan in op: zitplaatskans, netheid materieel, vriendelijkheid personeel, rijstijl chauffeur, reisinformatie algemeen en reisinformatie bij vertraging, punctualiteit, frequentie, comfort, veiligheid en algemeen klantoordeel.

Klantwaardering moet stijgen
Elke drie jaar dient de klantwaardering te stijgen met en wordt er door MRDH geëvalueerd. Jaarlijks dient EBS met een Vervoerplan te komen voor het volgende kalenderjaar. Dat komt tot stand in overleg met MRDH, reizigersorganisaties en betrokken gemeenten. In het Vervoerplan worden wijzigingen opgenomen in de omvang van het OV-aanbod en wijzigingen naar aanleiding van gewijzigde vraag van reizigers. Op basis van klachten en ervaringen worden dan aanpassingen doorgevoerd in frequentie, routes of haltes. In bestuurlijk overleg van MRDH worden de Vervoerplannen van diverse OV-bedrijven jaarlijks vastgesteld.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant