Maandagochtend dokte de Rosa van Delft in het droogdok; een mooi plaatje (foto Wil van Balen)
Maandagochtend dokte de Rosa van Delft in het droogdok; een mooi plaatje (foto Wil van Balen)

Dokken van een schip is een hele belevenis

Actueel 2.301 keer gelezen

Zo'n 30 schepen per jaar dokken in voor onderhoudswerkzaamheden in het eeuwenoude Droogdok Jan Blanken. Het dokken van een schip is een belevenis op zich.

De meeste mensen weten best dat Hellevoetsluis het mooie historische droogdok heeft, maar dat het ook veelvuldig wordt gebruikt, dat weet niet iedereen. Iedereen met een boot kan ook daadwerkelijk gebruik maken van het dok. In overleg met dokmeester Eugene Kamer kan een afspraak worden gemaakt. Gemiddeld werken booteigenaren twee weken aan hun schip.

Maandagochtend dokte zeilschip Rosa van Delft uit Hellevoetsluis in. Het 23,5 meter lange schip ligt in het kieldok waar een gespecialiseerd bedrijf een kopschroef zal aanbrengen. Hierdoor kan een schipper makkelijker manoeuvreren. De oude eigenaar voer het schip het dok in en de nieuwe eigenaar zal met het aangepaste schip het dok over een week weer verlaten.

"Voor dit schip gebruiken we het alleen het voorste dok, het kieldok. Het duurt zo'n 3 à 4 uur om het dok leeg te pompen afhankelijk van het NAP. Een schip kan om 10 uur binnenvaren en om 14 uur kan de schipper aan de slag gaan. "We werken authentiek zoals het vroeger ook werd gedaan. We berekenen waar we het schip moeten plaatsen; een precisiewerkje." De dokdeur wordt op mankracht door de vrijwilligers van het dok versleept. In het achterste dok, het timmerdok, is ruimte voor twee schepen. Overigens duurt het leegpompen van het timmerdok een stuk langer zo'n 6 à 7 uur. Vaak werken schippers zelf aan hun schip maar soms, zoals in dit geval, schakelen ze een gespecialiseerd bedrijf in om het werk te doen.

Dokmeester Eugene Kamer is een van de vrijwilligers van Droogdok Jan Blanken "Ik ben na mijn pensioen dokmeester geworden. Eerst was ik twee jaar lang gids bij het Droogdok totdat de toenmalige dokmeester vroeg om vrijwilliger bij het dok te worden.Later nam Eugene de taak van Dokmeester van hem over. "We werken met een ploeg van tien man. En ik moet er op kunnen rekenen dat ze er zijn op maandag, want dan wordt er ingedokt en dan is iedereen nodig. Is er geen schip om in te dokken dan houden we ons bezig met het onderhoud van het dok."

De ploeg bestaat op dit moment uit negen pensionados en één jonge man. Allemaal met een andere achtergrond. Eugene had zelf eigenlijk niets met water; hij werkte in de transportwereld. "Het leukste van dit werk is het contact met de schippers, een leuk publiek. En dokken is bij ons voordelig, we zijn tenslotte niet commercieel. Schippers kunnen hun gang gaan, waardoor er een gemoedelijk en gezellig sfeertje hangt. We zien ze vaak zielsgelukkig het dok verlaten en dat maakt dit werk dankbaar."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant