Chris Reijtenbagh
Chris Reijtenbagh Foto: Wil van Balen

Chris Reijtenbagh

Actueel Een gesprek met... 2.965 keer gelezen

Chris Reijtenbagh (48) is eerste bevelvoerder van de vrijwillige brandweer Oudenhoorn, SIV bevelvoerder bij VRR in de 24 uursdienst en reddingswerker team USAR. Een hulpverlener in hart en nieren.

Chris is geboren in Vlaardingen, verhuisde als kind met zijn ouders naar Zuidland. Hij ging op 16 jarige leeftijd na de LTS aan de slag bij Auto Wolters daarnaast deed hij de avondschool Autotechniek. Hij verhuisde samen met zijn vrouw Esther naar Oudenhoorn waar ze al 25 jaar wonen. Eerst aan de ene kant van Bastiaan de Zeeuwstraat en later verhuisden ze naar een koopwoning aan de andere kant van de weg. Samen kregen Esther en Chris twee zoons; Kevin (22) en Mark (19).

"Ik zocht voldoening in mijn werk en dat kreeg ik niet als automonteur." Via een collega Harry Andeweg kwam Chris bij de vrijwillige brandweer terecht. "Daar kreeg ik wel de voldoening en waardering in mijn werk die ik zocht. Toen op een gegeven moment in Spijkenisse iemand voor de beroepsbrandweer werd gezocht, die ook het onderhoud van de voertuigen kon gaan doen en brandweerman en duiker wilde worden, ben ik dat gaan doen."

"Ik rij met een collega op de SIV (Snel Interventie Voertuig). Dat was eerst afwisselend tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse, maar toen in Hellevoetsluis werd besloten de SIV door vrijwilligers te laten bemannen werd Chris na 16 jaar brandweer Spijkenisse in Rotterdam gestationeerd. In de praktijk blijkt dat de SIV 80% van de meldingen af kan handelen. "Als er een prullenbak in de brand staat hoeven we niet met de bluswagen en 6 man te komen." Bij een melding van een woningbrand gaat eerst de SIV er op af. Bij een keukenbrand kan de SIV de melding alleen af, bij een uitslaande brand niet. Dan doet de SIV voorbereidend werk. "Het eerste wat je doet is vaststellen of er nog iemand binnen is. Vervolgens opschaling; je zorgt ervoor dat er meerdere eenheden komen als het nodig is. Je zoekt naar waterwinning zodat voertuigen direct worden aangesloten als ze arriveren. Het is altijd snel schakelen maar dat is het mooie van het vak."

"We zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers bij de brandweer. Als de brandweerlieden binnen een korps allemaal wat ouder worden, moet er wel nieuwe aanwas bijkomen." De keuring voor de brandweer is niet niks; een fysieke test, psychologische test en medische test moeten aantonen of iemand geschikt is voor het werk van vrijwillige of beroepsbrandweer. "De brandweer in Oudenhoorn rijdt als tweede voertuig voor Hellevoetsluis daarom is onze uitrukfrequentie hoger dan normaliter in een dorp."

"Naast mijn werkzaamheden geef ik les aan manschappen van verschillende kazernes. Ik wil dan vooral de mannen en vrouwen te laten ervaren hoe alles werkt. Van zelf ervaren onthoud je veel beter zeg ik altijd. Ik laat ze bijvoorbeeld ervaren waar ze moeten staan als een slachtoffer in een auto gaan helpen. Niet voor het slachtoffer want als de airbag nog af gaat dan klap je tegen het slachtoffer en dan ben je verder van huis." De ontwikkelingen in de autotechniek maken het er voor de hulpverleners vaak niet makkelijker op. Zoals bij de nieuwe auto's die op waterstof rijden. Bij het blussen van zo'n auto zijn onlangs vijf brandweermannen in Duitsland zwaar gewond geraakt.

"Tegenwoordig geven we veel voorlichting; Brandveilig Leven. Rookmelders zijn zo ontzettend belangrijk. Ik heb vaak gezien dat mensen gered zijn doordat ze een rookmelder hadden. Tip: laat de woonkamerdeur 's avonds dicht. Je hebt dan meer kans dat je wakker wordt van de rookmelder die af gaat voordat de rook bij je slaapkamer is."

USAR ( Urban Search and Rescue team) . "Ik ben met USAR in Haïti en Nepal geweest. En ik ben twee weken in Sint Maarten geweest; vooral voor humanitaire hulpverlening. Het vrij maken van wegen, infrastructuur weer op gang brengen en mensen helpen de boel weer op gang te brengen. De mensen zijn uit het lood geslagen. Je ziet complete boten op de weg liggen, auto's die zijn weggewaaid alsof het niks is. Van het grootste deel van de huizen ligt het dak eraf. Dat heeft natuurlijk iedereen kunnen zien op de beelden. Wij waren er toen de tweede orkaan langs kwam die was al indrukwekkend. Maar die kwam helemaal niet in buurt van orkaan Irma."

"Het tempo ligt in Sint Maarten lager. Als je in het Nederlandse werktempo aan de gang gaat, dan gaat om 12 u echt het licht uit hoor. Het is daar boven de 30 graden. Sprekend vond ik dat de bevolking heel vriendelijk en positief is. Zo sprak ik iemand die niets meer had maar die zei "het gaat goed, ik leef."

USAR is met 63 man naar Sint Maarten afgereisd. Vier reddingsgroepen, een stafgroep, ondersteuningsgroep. In dit team zitten hulpverleners van brandweer, ambulancedienst, ziekenhuis, hondengeleiders en ook mensen van defensie. "We gaan normaal gesproken 10 dagen gebaseerd op de overlevingskansen van mensen. Het is de bedoeling dat we met twee reddingsploegen op twee werkplekken 24/7 aan de gang kunnen. Nederland is als een van de weinigen geclassificeerd als heavy team. We moeten regelmatig examen doen om aan te tonen dat we nog aan de eisen voldoen."

"De eerste keer dat ik met USAR meeging was naar Haïti in 2010, dat was echt extreem. Daar was een aardbeving geweest waar 100.000 doden zijn gevallen. Je kunt je vooraf geen voorstelling maken van wat je gaat aantreffen. In zo'n rampgebied is werkelijk niets meer voor handen, dus je moet met zeer primitieve middelen slachtoffers verzorgen of lichamen bergen. Situaties die in Nederland ondenkbaar zijn. Dat maakte heel veel indruk. Dus dat was mijn eerste beeld van dit werk. Toen ik terugkwam uit Haïti vond ik alles ineens zo'n onzin als mensen ergens over zaten te zeuren. Maar op gegeven kom je zelf weer in je normale modus."

"Ik heb in Haïti dingen gezien die je niet voor mogelijk houdt. We reden langs een gevangenis waar ik aan elkaar geknoopte lakens over de muur zag hangen. Dat lijkt wel uit een film, maar dat gebeurt dan echt. Vliegtuigen en helikopters die dag en nacht over je tent heen komen. Je geest schakelt uit op zo'n moment, maar ik heb me nooit bedreigd gevoeld. In Nepal ging het er heel anders aan toe. Zelfs kleine kinderen spraken vloeiend Engels dat was wel opvallend. De mensen werkten daar zo hard aan de wederopbouw dat ik dacht wat kan ik nou zeggen dat hier gedaan." Chris is trots op het werk dat hij kan doen voor USAR.

Zijn opvallende landrover, die niet alleen Oudenhoorn maar tot ver over de landsgrenzen een bezienswaardigheid is, haalde hij in een bergdorpje in Noord-Italië bij de plaatselijke brandweer. De rode brandweerlandrover is zelfs gezegend tijdens een lokale optocht. "In het dorpje ter grote van Oudenhoorn heeft de kazerne 5 uitrukdeuren en een tennisveld op het dak, waarom kan dat hier nou niet" vraagt Chris zich gekscherend af.

Waar ontspan je het beste mee?
"Met een glas whisky bij een kampvuur."

Je mag een straat naar iemand moet noemen?
"Vooral naar iemand die wat heeft betekend voor de gemeenschap die mensen heb je gewoon nodig."

Wat mag er niet veranderen in Hellevoetsluis.
"Het moet dorps blijven zowel in Hellevoetsluis als Oudenhoorn."

Wat mag er wel veranderen?
"Het zou nu weleens fijn zijn dat Oudenhoorn eindelijk bij Hellevoetsluis gevoegd zou worden."

Welke muziek luister je het liefst?
"Queen, Dire Straits en Keltische muziek."

Wat is je diepste wens?
"Dat ik gezond mag blijven en lang mijn werk mag blijven doen."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant