Afbeelding

Klantwaardering voor OV Metropoolregio opnieuw gestegen

Regionaal 123 keer gelezen

Regio - Reizigers uit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag waarderen het openbaar vervoer in de regio Haaglanden gemiddeld met een 7,4. Voor de regio Rotterdam is het gemiddelde gestegen naar een 7,6. Dit blijkt uit de OV klantenbarometer 2014 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW/KpVV).

Reizigers worden jaarlijks uitgenodigd het openbaar vervoer te waarderen op informatie en veiligheid, rijcomfort, tijd en doorstroming en de prijs. Voor 2014 is dit onderzoek nog uitgevoerd in de twee stadsregio's apart. Vanaf 2015 zal dit over de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) uitgevoerd worden.

Twee cijfers vallen op: het algemeen oordeel van de OV-reiziger over het stadsvervoer Rotterdam tram stijgt voor het 6e achtereenvolgende jaar en is nu een 7,7. Het regiovervoer Haaglanden, dat wordt uitgevoerd door Veolia Transport Haaglanden, wordt gewaardeerd met een 7,7 en stijgt hiermee van de 47ste plek in 2013 naar de 7e plek in de algemene rangschikking van alle onderzoeksgebieden.

Ten opzichte van 2013 wordt in de Rotterdamse regio de concessie bus Rotterdam e.o. en het stadsvervoer tram gewaardeerd met respectievelijk 0,2 en 0,1 punt naar een 7,7. Het stadsvervoer metro en RandstadRail wordt gewaardeerd een 7,5. De trein Rotterdam-Hoek van Holland krijgt opnieuw een 7,2. De bus naar Voorne-Putten stijgt met 0,1 punt naar een 7,6.

In de regio Haaglanden blijft de waardering voor RandstadRail tram 3 en 4 en het stadsvervoer Den Haag bus een 7,5. Het stadsvervoer Den Haag tram stijgt met 0,2 punt naar een 7,3 en het regiovervoer Haaglanden stijgt 0,3 punt naar een 7.7.

Toch zijn er ook verbeterpunten. De reizigers vinden dat de informatievoorziening bij vertragingen, de overstaptijd en het kopen en saldo opladen van de OV-chipkaart verbeterd kan worden.

Pex Langenberg, voorzitter van de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH: "Wij zijn blij met deze resultaten, maar willen graag dat de reizigers minimaal zo tevreden blijven over het vervoer in de regio. Om dit te behouden blijven we samen met de vervoerders werken aan een optimale dienstverlening en bereikbaarheid."

Kijk op www.crow.nl/ov-klantenbarometer2014 voor het totale onderzoeksrapport.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant