Afbeelding

Schip vol historie tijdens Vestingdagen bij Aquarius

Actueel 409 keer gelezen

Zaterdag en zondag ligt bij Aquarius een wel heel bijzonder stoomschip. Aan boord vertelt eigenaar Faas Strik op enthousiaste en vooral deskundige wijze over het ontstaan van de "George Stephenson". Het gehele schip met alle technische aspecten en uitrusting heeft een grote historische waarde. Toen het idee op kwam om een historisch schip te bouwen is het definitieve plan ontstaan in de zomer van 1988 samen met "Harry Pounds" senior op het terras van "Aquarius" te Hellevoetsluis.

Waar bij de gedachten uit gingen naar het jaar 1958. Waarom 1958? Rondom dat jaar veranderde er veel in de wereld zo ook in de techniek. Het klinken werd vervangen door lassen, de dieselmotor ging het stoom opvolgen en de eerste Amerikaanse atoom onderzeeër; "Nautilus" kwam in de vaart. En vooral nieuwbouw schepen uit die tijd hadden een mooie romp vorm met zeeg in het middenschip.
Een kernachtige en duidelijke uitspraak van de heer Strik is; "er komt geen materiaal afkomstig uit China-Korea-Japan aan boord!". Uiteindelijk werd de kiel in gelegd in 2006 bij de werf van Gebr. Buijs in Krimpen à.d IJssel. Het gecertificeerde staalpakket werd geleverd door Snijstaal te Dordrecht. De scheepswerf wist een uiterst strak casco te maken van huiddikte 7-9 mm. Door de lastechniek van strekken-warm-koud, is de romp uitzonderlijk strak waardoor geen plamuur nodig was.

Bijzonder
Als je het schip ziet liggen vallen de bijzondere kleuren op. Het casco is aan de buitenkant; "Dove Grey" en de kleur op het potdeksel aan dek en op het aan de buiten zijde is dezelfde kleur geel van het voormalige passagierschip "Nieuw Amsterdam", Deurknoppen zijn rond en kunnen om veiligheidsredenen twee kanten op draaien en stammen van de Amerikaanse Marine. De salontafel,bed en meubilering in de eigenaars hut komen uit de; Windsor Castle (bouwjaar 1958) totaal is er 28 ton hout binnen verwerkt. Bijzonder is ook de enorme stoomhoorn: de grootste stoomhoorn ooit gemaakt! Het apparaat komt van het "SS" Nieuw Amsterdam (Holland Amerika lijn 1938-1974) Gewicht; +_ 950 kilo Bereik; 32 zeemijl (LxBxH); (300x92x78). De vijfbladige bronzen scheepsschroef is vervaardigt van het materiaal van de oude schroef van het gesloopte Franse vliegdekschip "Clemanceau". Binnen in de salon staat een oude radiator uit 1920 van een Frans vissersschip, wat hierbij opvalt is dat er boven tussen de stijlen van de radiator een kastje zit. deze had als functie om de Cognacglazen warm te houden . Als extraatje brengt het schip ook een uit 1923 daterende stoomauto ‘Stanly’ mee, en dat is ook al een bijzonder kijkspel.

Dekken en ankers
De teak dekken zijn 5 duim breed en 2,5 duim dik en komt uit een schoolgebouw van 1888 in Bombay. Met veel moeite werd een eenmalige exportvergunning afgegeven. Uit deze vrijgekomen sloophout zijn er 65 binten gekocht. De ankerketting (damketting diam. 5/8 lengte 27 meter.) zijn van koper en komen van de Engelse mijnenveger's (HAM Klasse) van 1952. Deze ketting is weer gekeurd door Meddens en is 40% sterker dan een toenmalige ijzeren ketting. De ankerlier type ; (Conrad Herman-Bremerhaven-bouwjaar1959) is van koper en komt van de Duitse Marine (Vidder klasse) het stalen boeganker komt van de Engelse Marine. De Brandspuit op het voordek en de stoomfluit komen van een stoomsleepboot uit New-York. Al met al heeft de George Stephenson een enorme maritieme historie aan boord en al dat moois is zaterdag en zondag te zien aan de kade bij Aquarius…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant