Afbeelding

LSD voor baliemedewerksters

Actueel 234 keer gelezen

Wat wordt er gezegd, en hoe? In twee sessies werden de baliemedewerkers van het CVH (Centrum Vrijwilligers Werk) met een deskundigheid bevorderende training wijzer gemaakt in de vormen van communicatie. Leny van der Most gaf inzicht in verschillende manieren van telefoongesprekken voeren en gesprekken tijdens een baliebezoek van een klant. Luisteren, Samenvatten, Doorvragen! Kortom LSD!

Motiverende training
De balietrainingen op woensdag 22 en 29 januari waren bedoeld voor nieuwe baliemedewerkers die bij de organisaties willen gaan werken en als teambuilding voor de vaste ploeg van het CVH. De deskundigheidstraining sluit aan bij de vraag van organisaties, die steeds hogere eisen stellen aan vrijwilligers. Een dilemma waar de CVH baliemedewerkers soms tegenaan lopen is dat de vrijwilligersvacatures niet werk verdringend mogen zijn. Al met al een goede motivatie voor deze training. “Ondersteunende trainingen zijn belangrijk”, aldus Hennie Wiersma, projectleider bij CVH. “Vorig jaar konden vrijwillige gidsen al deelnemen aan een gidsencursus (in samenwerking met de Vestingwerken) en (in samenwerking met de Scouting) aan een cursus ‘In veilige handen’. Ook de training vrijwillig Sociaal Adviseur was succesvol en leverde nieuwe vrijwilligers op. We hebben ook regelmatig het Vrijwilligers café, waar actuele onderwerpen worden behandeld. Bijkomend voordeel van de trainingen en workshops is dat door deskundigheid meer motivatie ontstaat en deze actievere rol in de samenleving schept weer grotere kansen op de arbeidsmarkt.”

Participatiewet
De opzet voor deze deskundigheid bevorderende balietraining is mede ontstaan doordat er steeds moeilijkere situaties voorkomen als gezocht wordt naar passend vrijwilligerswerk. “Steeds vaker is vrijwilligheid niet meer het uitgangspunt. Door de participatiewet worden mensen door het UWV of de gemeente geadviseerd om vrijwilligerswerk te gaan doen. Deze tegenprestatie die van mensen verlangd wordt willen wij als medewerkers van het CVH met een positieve insteek tegemoet treden. Er wordt aan de klant gevraagd wat ze echt willen of kunnen, zodat goed luisteren naar de soms boze en teleurgestelde klant een prioriteit geworden is.” LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) is daarbij een goede steun. Tijdens een gratis PowerPoint workshop, die gegeven zal worden op het volgende vrijwilligers café zal dieper ingegaan worden op de nieuwe Participatiewet. Wilt u hier ook meer over weten, kom dan op dinsdagavond 11 maart naar de tweede etage van de bibliotheek.
Aanmelden kan ook op www.centrumvrijwilligerswerk.nl/hellevoetsluis bij cursussen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant