Bewoners van Buiten-Veste zijn het meer dan zat. Vies, stinkend rioolwater komt naar boven uit het toilet, doucheputjes en wastafels als het regent. In het gebouw is bovendien flinke overlast van rioolvliegjes.
Bewoners van Buiten-Veste zijn het meer dan zat. Vies, stinkend rioolwater komt naar boven uit het toilet, doucheputjes en wastafels als het regent. In het gebouw is bovendien flinke overlast van rioolvliegjes.

Het borrelt, het stinkt: rioolgate in de Buiten-Veste

Algemeen 1.530 keer gelezen

Hellevoetsluis - Een flinke regenbui en het is wel ergens raak in de Buiten-Veste. De bewoners van het seniorencomplex hebben al sinds 2017 problemen met overstromingen van toiletten, wastafels en doucheputjes door een niet functionerend riool. Dit geldt niet alleen voor woningen op de begane grond. Zelfs woningen op de 3e verdieping kampen met dit probleem bij flinke hoosbuien.

“Bij mijn moeder is twee weken geleden de badkamer ondergelopen met rioolwater” vertelt Marian de Jong. Bij een andere bewoner spoot alle viezigheid uit de wc, wastafel en uit het putje. Op de begane grond zijn ook mensen die er in de keuken last van hebben.” Marians moeder, Hannie Roosterman (87) heeft na de overstroming twee centimeter rioolwater moeten schoonmaken. “Mijn moeder woont sinds voorjaar 2022 in de Buiten-Veste, maar toen ik in gesprek raakte met een aantal bewoners merkte ik dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het gaat hier om oude mensen die bij een flinke regenbui vies, stinkend rioolwater in hun badkamer hebben staan. In het gebouw hebben mensen last van rioolvliegjes die dragen de poepbacterie bij zich, daar kun je hartstikke ziek van worden. Dit moet toch snel opgelost worden!”

Marian vertelt dat zij daarom een petitie is gestart om handtekeningen van bewoners op te halen om een vuist te maken. De petitie is inmiddels al 103 keer getekend. En dat in een wooncomplex met 170 woningen. “Als het nodig is dan gaan we met zijn allen naar het gemeentehuis. Het moet gewoon opgelost worden voor deze mensen.” Op de Facebookpagina van Buiten-Veste zijn verschillende verhalen van bewoners te vinden die problemen ondervinden. “Voor mijn gevoel vecht Woonzorg tegen de bierkaai. De gemeente wijst namelijk steeds naar hen. Woonzorg heeft echter al het riool op de gang op de begane grond vervangen. En zodra er melding wordt gemaakt door een van de bewoners proberen zij het op te lossen. Alleen geeft het loodgietersbedrijf steeds aan: het ligt aan het hoofdriool. Ik ben het inmiddels maar ‘Rioolgate’ gaan noemen. ” 

De gemeente wil dat Woonzorg met bewijsvoering komt om aan te tonen dat het om het hoofdriool gaat volgens Marian en zal hierna pas zelf in actie komen. Woensdag gaat het loodgietersbedrijf met camera’s het riool in voor een inspectie. Marian heeft het bedrijf gevraagd de inspectie uit te breiden vanwege de vele rioolvliegjes in het gebouw. “De aanwezigheid voor rioolvliegjes komt vaak door een breuk dus ik hoop dat dit ook geconstateerd en opgelost kan worden.” 

Een woordvoerder van Woonzorg Nederland geeft het volgende aan: “Het klopt dat er problemen zijn met de riolering van ons complex Buiten Veste in Hellevoetsluis. We begrijpen dat dit enorm vervelend is voor de bewoners. En ondernemen direct actie zodra zich een probleem voordoet. Tot nu toe is helaas nog geen oorzaak of structurele oplossing gevonden. Het vermoeden bestaat, dat het probleem niet in de riolering van het pand zit, maar daarbuiten. Donderdag 15 september hebben wij daarom een bedrijf dat gespecialiseerd is in rioleringstechniek opdracht verstrekt met spoed onderzoek en camera-inspecties uit te voeren in het gedeelte van de riolering waar het probleem zich voordoet. Dit onderzoek wordt woensdag 21 september uitgevoerd. De aanbevelingen uit het onderzoeksrapport zullen wij direct opvolgen. Daarnaast hebben wij, na melding van de aanwezigheid van vliegjes in het gebouw, een gespecialiseerd bedrijf opdracht verstrekt dit probleem aan te pakken. Wij hopen dat het rioleringsprobleem zo spoedig mogelijk is opgelost en houden bewoners op de hoogte van de ontwikkelingen.”

Gemeente Hellevoetsluis geeft in een reactie aan een mail ontvangen van de dochter van een bewoner te hebben ontvangen dat er problemen zijn met het riool op deze locatie. “Het was niet duidelijk waar de aard van het probleem zit. Woensdag wordt daarvoor in opdracht van Woonzorg een onderzoek gedaan. De gemeente is daarbij aanwezig. Mocht uit dat onderzoek blijken dat er actie nodig is vanuit de gemeente, gaan we uiteraard maatregelen nemen” aldus een woordvoerder van de gemeente.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant