Nathan met zonneauto Nuna 11s op circuit Zandvoort. Foto: Hans Peter van Velthoven
Nathan met zonneauto Nuna 11s op circuit Zandvoort. Foto: Hans Peter van Velthoven HANS-PETER

Nathan van Beugen uit Hellevoetsluis presenteert Nuna 11s

Algemeen 700 keer gelezen

Vorige week presenteerde Nathan in aanloop naar de Sasol Solar Challenge de nieuwste zonneauto van het Brunel Solar Team. De belangrijkste innovatie zit diep in de auto verstopt: de revolutionaire nieuwe motor. Het welbekende Delftse studententeam heeft ook hard gewerkt aan vernieuwingen aan onder meer de accu en het zonnepaneel. Met deze innovaties en een uitgewerkte racestrategie doet het team er alles aan om in september de wereldtitel terug te winnen tijdens de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Voor het eerst in de geschiedenis van het Solar Team is er volledig op eigen kracht een motor ontwikkeld en gebouwd. “De nieuwe motor kan tot twee keer zoveel vermogen leveren met hetzelfde gewicht en is ook efficiënter. Dit is mogelijk door een nieuwe configuratie van de spoelen in de motor”, legt elektrotechnicus Nathan uit. Het Brunel Solar Team hoopt met de krachtige motor voldoende voorbereid te zijn op de grote hoogteverschillen tijdens de acht dagen durende race, iets waar zij tegenaan liepen tijdens de laatste race in Marokko.

Accu en zonnepaneel
Om energie aan de vernieuwende motor te leveren heeft het Brunel Solar Team ook flinke technologische vooruitgang geboekt met de accu. Zo is die maar liefst de helft lichter (20 kilo) dan vorige edities en ook betrouwbaarder en veiliger. Een grote verbetering omdat accu’s vaak het zwaarste onderdeel van een elektrisch voertuig zijn. De batterij ontvangt energie van het zonnepaneel op de auto, dat gemaakt is om zo efficiënt mogelijk te werken in alle omgevingen en weersomstandigheden. Van Beugen: “Door zogenoemde diodes (ofwel eenrichtingsgeleiders) in het paneel te gebruiken kunnen specifieke zonnecellen overgeslagen worden. Hierdoor kunnen de zonnecellen in het paneel heel nauwkeurig in- en uitgeschakeld worden.” Traditionele zonnepanelen schakelen bij schaduwbedekking zichzelf automatisch volledig of in zones uit. Deze nieuwe uitvinding maakt het mogelijk om alleen het schaduw bedekte gedeelte van het paneel uit te schakelen. Hierdoor kan het paneel ten allen tijde optimaal energie opwekken.

Strategie
“We doen er alles aan om de Sasol Solar Challenge te winnen en we zoeken daarbij de grenzen op van wat mogelijk is. Dat doen we voor een groter doel, namelijk de wereld inspireren op het gebied van duurzaamheid en innovatie”, aldus van Beugen. “Voor de Sasol Solar Challenge is echter meer nodig dan alleen vernieuwende technologie.” Tijdens de race in Zuid-Afrika krijgt het team te maken met grote hoogteverschillen en alle soorten weersomstandigheden, zoals een heet en droog woestijngedeelte, een bochtig en steil gebergte en een beschaduwd regen bos. “Normaliter kunnen wij ons hier ruim van te voren op voorbereiden en onze strategie optimaliseren.” Maar om de race dit jaar nog spannender te maken zijn er voor het eerst een blind stage, een half blind stage en een marathon stage aan de route toegevoegd. Op de avond van de vierde race dag horen wij de route van dag vijf pas. Hierdoor moeten wij ons energieverbruik en opwekking in de dagen daarvoor strategisch balanceren, om zo op alle mogelijke routes voorbereid te zijn. Ook een stuk route van dag zeven (de half blind stage) zal pas bekend worden op de avond van dag zes. Tijdens de marathon stage mogen er ‘s nachts maar drie teamleden aan de auto sleutelen om die op de volgende dag voor te bereiden, waar normaal met het hele team gewerkt mag worden. Al met al vormen de nieuwe stages een enorme uitdaging waar we ons als team al maanden op voorbereiden. We hebben onze innovaties uitbundig getest, en hebben er de volste vertrouwen in dat wij in september als winnaar over de streep zullen rijden. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant