Albert Heijn Nederland hoopt deze winter in totaal maar liefst 250.000 kommen soep aan de voedselbanken in Nederland te kunnen geven. In Nederland leven meer dan 1 miljoen mensen onder de armoedegrens.
Albert Heijn Nederland hoopt deze winter in totaal maar liefst 250.000 kommen soep aan de voedselbanken in Nederland te kunnen geven. In Nederland leven meer dan 1 miljoen mensen onder de armoedegrens.

Een kom soep voor jou én een kom soep voor de Voedselbank

Algemeen 200 keer gelezen

Dinsdag 30 november genoot burgemeester Milène Junius samen met wethouder Hans van der Velde van een heerlijk een kommetje soep bij AH Struytse Hoeck. Het bedrijfsrestaurant van het gemeentehuis is al enige tijd gesloten, maar dat was niet de reden. De burgemeester en wethouder waren aanwezig vanwege het bijzondere, sociale concept rondom deze soep! 

Het bedrijf ‘Soupalicious’ is partner geworden van de landelijke koepelorganisatie Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Daarnaast is het bedrijf een partnerschap aangegaan met Unilever en zo heeft het bedrijf een prachtig concept uitgedacht dat in heel Nederland wordt uitgerold. Milco Aarts kwam zes jaar geleden op het idee om soep te gaan verkopen en hieraan en sociaal aspect te verbinden. Hoe kwam hij op het idee? “Ik liep al lang te peinzen over een idee van zakendoen waarmee ik verschillende partijen een plezier zou kunnen doen. Toen ik bedacht dat je een kind geen soep hoeft te leren eten – wie geniet nou net van die lekkere soep bij zijn oma – wist ik het! We gaan soep maken en werk bieden met een afstand tot de arbeidsmarkt. En daarnaast gaan we wat doen aan de voedselverspilling.” 

Het idee van zes jaar geleden is nu uitgegroeid tot een heus bedrijf. Voor iedere verpakking koelverse Soupalicious die men koopt bij Albert Heijn doneert het bedrijf een literpak verse soep aan de voedselbank. U doneert dus soep aan de voedselbank Hellevoetsluis als u Soupalicious koopt bij AH in de Struytse Hoeck. Dat het concept werkt wordt wel bewezen door de 2.000 kommen soep die nu al dagelijks aan de Nederlandse voedselbanken worden verstrekt! 

Albert Heijn Nederland hoopt deze winter in totaal maar liefst 250.000 kommen soep aan de voedselbank te kunnen geven. Dat gebeurt transparant: het voedselbankbestuur controleert meerdere keren per jaar de boeken om zeker te zijn dat er evenveel soep wordt weggeven als er wordt verkocht. One for one moet echt one for one zijn. Het hele verhaal rondom het concept is hiermee nog niet verteld. Door het kopen van deze soep gaat u, als klant, ook de strijd aan tegen de voedselverspilling. Want de voedselbanksoepen worden bereid van 100% kwalitatief hoogwaardige reststromen. De bereiding vindt plaats door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dus eigenlijk helpt u op diverse vlakken. 

Soeplijn voor voedselbank
De eerste lijn is Soupalicious soep. Dit is premium soep die wordt verkocht aan onder meer catering, horeca en supermarkten. Deze soepen zijn niet gemaakt van voedselverspilling omdat de reststromen die binnenkomen steeds anders zijn. Soms zijn er bergen tomaten en andere weken alleen maar broccoli. Klanten moeten erop kunnen rekenen dat ze altijd dezelfde hoge kwaliteit soepen kopen, dus daarvoor worden de ingrediënten ingekocht. Het sociale zusje van Soupalicious heet Souprise. Deze lijn is exclusief voor de voedselbanken. Dit is koelverse soep die bestaat uit bouillon en heel veel restgroenten. Omdat de stroom restgroenten steeds anders is, is de geleverde soep ook steeds anders. De ene keer 10.000 liter zoete aardappelsoep, de volgende week 10.000 liter tomaten-, broccoli- of bloemkoolsoep.

De burgemeester en wethouder genoten van de heerlijk verse pompoen-kokossoep die Milco Aarts zelf had bereid. Wethouder Van der Velde zegde toe om na te gaan denken of, en zo ja hoe,  het concept binnen het gemeentehuis toegepast kan worden. 

Voorzitter Karen de Groot van de Voedselbank in Hellevoetsluis spreekt van een prachtig idee. “Wij zijn erg enthousiast en willen graag aandacht vragen voor dit mooie initiatief.” Karen vervolgt: “Ook past het goed in het Preventieakkoord Gezonde Voeding, dat mede door de Voedselbank Hellevoetsluis is ondertekend.” Dit akkoord is erop gericht de bewustwording rondom gezonde voeding en een gezonde leefstijl te vergroten. 

Meer over Soupalicious One for one, één kom voor jou, één kom voor de voedselbank’, kun je lezen op de website van Soupalicious. En dat blijkt te werken! Het bedrijf is een uitmuntend voorbeeld van zogenaamd circulair ondernemen. Grote bedrijven zijn klant geworden van het soepbedrijf waaronder PWC Nederland, Heineken, Erasmus MC en Friesland/Campina, maar ook een aantal gemeenten waaronder Eindhoven en Den Bosch.


Foto: Wil van Balen

Uit de krant