Afbeelding
Foto: Wil van Balen
Foto’s

Knap staaltje werk: Lichtschip Noordhinder gedokt

Algemeen 326 keer gelezen

Hellevoetsluis - Het was maar een tochtje van een kleine 100 meter, maar de complete operatie was er niet minder om! 

Maandagmorgen was er al vroeg reuring op de Koningskade, ter hoogte van het lichtschip. Het oranje Lichtschip 12 Noord Hinder heeft groot onderhoud nodig. Dit gebeurt in het Droogdok Jan Blanken. Het schip had oorspronkelijk twee kleine dieselmotoren, maar op dit moment kan het niet meer op eigen gelegenheid varen. Daarom was de sleepboot Scheldestroom uit Hardinxveld-Giessendam aanwezig om het schip te verplaatsen. 

Kapitein Ad van Houwelingen vond de klus niet al te spannend. “Ik hoop dat de haven hier diep genoeg is, want het lichtschip ligt behoorlijk diep,” vertelde hij, terwijl de vrijwilligers van het lichtschip druk bezig waren om alle voorbereidingen te treffen. “Het is perfect weer, geen wind en het is fijn om te werken met mensen die me direct verstaan als ik wat zeg,” lacht hij. Dokmeester Eugene Kramer treft ondertussen met zijn ploeg van elf mensen de voorbereidingen om het lichtschip te dokken. De deur van het dok staat al open en alle kabels liggen klaar op de wal. “Het enige speciale is, dat er extra water in het dok gepompt moet worden,” vertelt de dokmeester. “Dat is pas één keer eerder gebeurd, bij het dokken van De Buffel.” Onder het toeziend oog van tientallen mensen en fotografen duwde de Scheldestroom het lichtschip van de kant, waarna de korte tocht naar het droogdok kon beginnen. Vervolgens werd het vaartuig uiterst voorzichtig het dok ingeduwd. Een hilarisch moment was dat een klein meisje vanaf de kant hard ‘opa’ riep naar de vrijwilligers op het lichtschip. Prompt keken diverse opa’s naar de wal om te zien wie er zo riep! Nadat het lichtschip voorzichtig in het (voorste) kieldok geleid was, kon de deur van het dok weer gesloten worden.

 Vervolgens kon het oppompen van het water starten. “Ik verwacht dat er zo’n 60 centimeter water moet worden bijgepompt,” vertelde de dokmeester. “Dat is nodig om het lichtschip vervolgens met behulp van lieren het timmerdok in te trekken. Omdat het schip lang blijft liggen in het dok, wilde ik het per se in het timmerdok hebben, want in december komt er nog een kotter in het droogdok te liggen.” Nadat er voldoende water in het droogdok was gepompt, kon het schip richting het timmerdok boven de dokstoelen worden getrokken, waarna het leegpompen van het dok kon beginnen. In het droogdok staan 56 dokstoelen waarop het lichtschip rust nadat het dok was leeggepompt. Met 6 schorren wordt het schip in evenwicht gehouden. De Noord Hinder is 45 meter lang, heeft een breedte van 8,35 meter en weegt 511 ton, dus het was van groot belang dat alles perfect stond opgesteld. 

Groot onderhoud
 Er moet best veel gebeuren aan het schip. Het schip wordt gezandstraald en van nieuwe verflagen voorzien. Tevens worden er omvangrijke herstelwerkzaamheden aan de lichttoren en de masten uitgevoerd. Om de werkzaamheden grondig te kunnen uitvoeren zullen zowel de lichttoren als ook de masten van het lichtschip worden verwijderd. Het lichtschip zal waarschijnlijk twee tot drie maanden in het droogdok blijven.

Kijk voor meer nieuws uit Hellevoetsluis op groothellevoet.nl

Noordhinder dok
Noordhinder dok
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant