A.I. De Brabersebrug markeert de entree van Kickersbloem 3.
A.I. De Brabersebrug markeert de entree van Kickersbloem 3. Foto: PR

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 834 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Werkgevers Voorne-Putten
Ondernemers op Voorne-Putten kunnen profiteren van de aanleg van de Blankenburgverbinding, maar alleen als bepaalde zaken op orde zijn. En daar maakt de Stichting Werkgevers Voorne Putten zich hard voor. ‘Werkgevers Voorne Putten is de belangenvertegenwoordiging van het bedrijfsleven op Voorne en Putten’, legt Ton van der Schelde uit. ‘Wij proberen de belangen die er zijn op economisch gebied, en ook die er gaan komen, naar buiten te brengen en aan te kaarten bij de overheid. Samen met de gemeenten op Voorne-Putten vormen we de Economic Board met een onafhankelijk voorzitter en in die hoedanigheid worden economische vraagstukken besproken met de regionale overheid.’

Veranderingen
De komst van de Blankenburgverbinding gaat gepaard met veranderingen. Werkgever Voorne Putten is bij alle ondernemersclubs langs gegaan om te inventariseren welke gemeenschappelijke behoefte er leeft op het eiland. ‘Wat vinden jullie belangrijk op economisch gebied op Voorne-Putten?’ De reacties waren vooral pragmatische zaken, zoals hoe behoud je ruimte voor de agrarische sector. Uit alle reacties zijn 10 speerpunten opgesteld, die samen met de daarbij behorende wensen zijn uitgewerkt in een gezamenlijke visie. ‘Als je alleen de speerpunten zou benoemen, zou je het overzicht kwijtraken.’ Deze visie wordt nu gedeeld met de gemeenteraden en politieke partijen, in de hoop dat zaken in de verkiezingsprogramma’s opgenomen worden en zo ook in het gemeentelijke beleid terecht komen.

Economische impuls
De aanleg van de tunnel heeft niet alleen gevolgen voor de bereikbaarheid, er wordt ook een enorme economische impuls aan de regio gegeven.  Het Westland is sneller bereikbaar, waardoor je meer verkeersbewegingen krijgt, maar er ontstaan ook meer economische activiteiten. Volgens Ton van der Schelde moet Voorne Putten zich nu al voorbereiden op de uitbreiding van bedrijventerreinen. Van der Schelde is namens Kickersvoet B.V. verantwoordelijk voor de verkoop van de grond op Kickersbloem 3 en ziet hoe groot de vraag is naar locaties. En daarbij gaat het niet alleen om Nederlandse bedrijven. ‘Door corona zie je dat iedereen ook lokaal een plek wil hebben. Een bedrijf uit Zuid-Korea dat zijn producten in Europa wil afzetten, kijkt daarbij ook naar Nederland, naar Rotterdam, mede vanwege de aanwezigheid van de haven. Belangrijke punten zijn dan de infrastructuur en de aanwezigheid van arbeidskrachten. Binnen twee dagen kan er geleverd worden binnen een straal van 3000 kilometer; Voorne-Putten is dus dé regio waar het bedrijf zich wil gaan vestigen.’

Zorgen
De werkgevers zijn best bezorgd over die ontwikkelingen, die eigenlijk alleen mogelijk zijn als inderdaad de N57 vierbaans wordt en ook het Hartelkruis verdubbeld gaat worden. ‘En dan ben je er nog niet, want je moet ook zorgen voor goede parkeervoorzieningen waar vrachtwagenchauffeurs kunnen overnachten en gebruik kunnen maken van douches.’

Woningbouw
Er moeten ca. 10.000 woningen gebouwd worden op Voorne  Putten maar waar ga je die bouwen? De ondernemers willen dat het goed afgestemd wordt zodat er ruimte blijft voor de agrariërs oftewel welke grond offer je op. Ook zijn er zorgen over de energietranisitie. De gemeenten hebben hun eigen beleid nog niet ingevuld, laat staan dat er overleg is met de andere gemeenten. Er is totaal geen coördinatie, terwijl dat op dit punt juist wel nodig is. Betrek de inwoners bij het proces, maar neem als gemeente wel zelf de regie anders verandert er niets en er moet echt iets veranderen. Er wordt gesproken over de verzanding voor de kust van Voorne. Dat is een bedreiging, maar het biedt ook kansen.

Huisvesting arbeidsmigranten
Een ander dossier dat hoofdbrekens oplevert is dat van de arbeidsmigranten. Op Kickersbloem 3 komt een hotel waar 600 mensen onderdak krijgen. Maar wat als straks de route naar het Westland zoveel korter wordt? ‘Er zijn tussen de 10.000 en 15.000 expats aanwezig. Waar wil je die huisvesten? De huizen in de woonwijken wil je behouden voor je eigen inwoners, dus ook Westvoorne en Nissewaard moeten met een plek komen waar expats kunnen verblijven’, aldus Van der Schelde.

Onderwijs
Ondernemers en onderwijs willen en moeten samenwerken, maar door het feit dat het onderwijs steeds in beweging is, is dat moeilijk. Het bedrijfsleven wil graag stagiaires hebben, maar veel komen er niet binnen omdat er geen goede organisatie is. De maatschappelijke stage bracht het proces op gang, maar helaas is die al weer afgeschaft. En in Den Haag zijn er plannen om het hele onderwijs weer te reorganiseren. Het advies van Van der Schelde aan het onderwijs is om te zorgen dat er ruimte in het lesprogramma is voor bedrijfsbezoeken. ‘Het bedrijfsleven staat er voor open, maar op één of andere manier past het vaak niet in de programma’s van scholen. Het onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt moeten dichter bij elkaar komen, vooral op het gebied van technisch onderwijs. Straks moeten we woningen bouwen, maar zijn er geen handjes om te bouwen.

Samenwerken is nodig
De ondernemers willen graag samenwerken met de overheid. ‘En dan hebben we het niet over een samenwerking die toevallig goed uitkomt, maar we willen een sparing partner zijn, informeren en gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen. Niet elke gemeente hoeft zijn eigen broek op te houden, als we op Voorne-Putten samenwerken en kijken naar de collectieve belangen, kunnen we gezamenlijk de broek ophouden.’ Een gemeente Voorne-Putten is voor de ondernemers de stip op de horizon.

Kickersbloem 3
Er is hierboven al kort gesproken over Kickersbloem 3. Hoewel er op dit moment nog maar één pand gebouwd is, is de grond allemaal al uitgegeven. De twee grootste afnemers zijn Rotterdam Logistic Park en DHG, de rest wordt ingevuld door lokale en regionale bedrijven. Van der Schelde: ‘Over zes jaar is het terrein volledig bebouwd.’ Het duurt 10 tot 12 jaar voor er gestart kan worden met een bedrijventerrein dus het advies van Van der Schelde aan de gemeenten op Voorne-Putten is om als een speer aan de gang te gaan met een nieuw bedrijventerrein op Voorne-Putten als we als regio niet tegen het feit aan willen lopen dat er voor verdere ontwikkelingen geen terrein meer beschikbaar is. ‘Ik ben zelf 10 jaar bezig geweest om Kickersbloem 3 te kunnen realiseren. Gemeenten moeten dus echt aan de gang gaan. Nissewaard kan misschien een deel aan Haflweg toevoegen. Als ik de grond zou hebben, zou ik hem zo uit kunnen geven. Er is echt vraag naar ruimte en dan is de Blankenburgverbinding nog niet eens voltooid en is ook het Hartelkruis nog niet aangepakt.’

Oostelijke randweg
In de plannen van Kickersbloem 3 is naast de brug ook de oostelijke randweg opgenomen. Die weg is er echter nog niet, maar Van der Schelde hoopt dat daar binnenkort ook aan begonnen wordt. De provincie wilde bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein niet meegaan in de aanleg van de weg, omdat het terrein zich eerst moest bewijzen. Het nadeel van die opstelling, is dat verkeer vanaf Kickersbloem 3 nu via de Kanaalweg moet rijden. De randweg had een goede verbinding opgeleverd met de N57. ‘We hebben het over een terrein van 75ha, midden op het eiland waar straks 2000 tot 4000 arbeidsplaatsen zijn.’

Procdedures versnellen
Van der Schelde geeft tot slot ook aan dat zaken sneller moeten verlopen. ‘Nu duurt het 10 jaar voor je van start kunt gaan met een terrein. Eigenlijk is je plan dan al ouderwets. Maak de doorlooptijd korter, zodat je ook inspeelt op de actuele ontwikkelingen.’

Ton van der Schelde.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant