De aanleg van de Maasdeltatunnel wordt steeds zichtbaarder.
De aanleg van de Maasdeltatunnel wordt steeds zichtbaarder. Foto: Rijkswaterstaat

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 636 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Blankenburg Verbindt
In 2024 is de rit van het Westland naar Voorne-Putten en vice versa ten minste 20 minuten sneller dan nu het geval is.  De nieuwe verbinding biedt veel kansen voor ondernemers en bestuurders. Tijdens het congres Blankenburg Verbindt dat vorige week plaatsvond, presenteerden de gezamenlijke ondernemersorganisaties in de regio, onder aanvoering van de Werkgevers Voorne-Putten en het Platform Lokale Economie en Maatschappij Blankenburgverbinding (LEM) hun gemeenschappelijke visie op de noodzakelijke ontwikkelingen. Er zijn behoorlijk wat uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en energietransitie. Daarnaast speelt er een gemeentelijke herindeling, moeten er 10.000 woningen gebouwd worden en wordt Kickersbloem 3 verder ontwikkeld. Al met al een complexe situatie, die een goede samenwerking vereist tussen ondernemers en openbaar bestuur.

Verbinding
Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat nam de aanwezigen mee in de aanleg van de A24, die steeds meer vorm gaat krijgen. De verbinding tussen de A15 en de A20 biedt straks een extra mogelijkheid om van het eiland af te komen als er iets gebeurd is op de A15. Het project maakt deel uit van het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Rotterdam. Een ander project om dat te bereiken is de verbinding tussen de A13 en A16.

Op dit moment wordt er op verschillende locaties gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Zo worden bij Vlaardingen de verdiepte verbindingsbogen bij de A20 aangelegd. Vanaf het knooppunt Vlaardingen gaat de weg verdiept en omgeven door hoge rietkragen naar de Hollandtunnel bij de Zuidbuurt. Daarbij wordt de Hoekse Lijn onderlangs gepasseerd. Vlak bij het Scheur komt de weg iets naar boven, in verband met de primaire waterkering, maar kort daarna gaat na 2024 het verkeer de Maasdeltatunnel in. Luchtfoto’s laten zien dat de werkzaamheden tot bijna de vaargeul van het Scheur plaatsvinden. Hier wordt op 28 meter onder NAP gewerkt aan de toeritten. De tunneldelen die nu op de werf van Damen Verolme worden gebouwd, worden in 2023 afgezonken in het Scheur, waarna de nieuwe oeververbinding daadwerkelijk tot stand komt. Eind 2024 rijden volgens de planning de eerste voertuigen over de A24. De technieken die gebruikt worden bij de aanleg van de Blankenburgverbinding zijn allen bestaande technieken, alleen zijn ze nog nooit op een dergelijk grote schaal gebruikt.

Na 2024 moet er meer gebeuren
In 2024 is het werk echter nog niet klaar, zo stelt Albert Martinus. Hij maakt zich zorgen over de afwikkeling van het verkeer vanaf de Zuid-Hollandse Eilanden. Er moet aandacht besteed worden aan de N57/A57 en de Spijkenisserbrug en Botlekbrug. Voorne-Putten is een mooi gebied met veel potentie, maar daar moet wel gebruik van worden gemaakt. Namens de gemeenten op Voorne-Putten gaf burgemeester Foort van Oosten aan dat er vanuit de regio volop ingezet wordt op de lobby om de bereikbaarheid te vergroten. De zorgen die er bestaan vanwege de vele brugstoringen worden bij het ministerie kenbaar gemaakt en zodra de Blankenburgverbinding gerealiseerd is, zal er ook gekeken worden waar het op de N57 vastloopt. De burgemeester is ervan overtuigd dat als ondernemers ook hun verhaal vertellen, de boodschap zeker aan zal komen.

Service-eiland
De ontsluiting van het eiland is economisch, mobiel en qua veiligheid van vitale betekenis. Voorne-Putten ligt strategisch ten opzichte van het Haven Industrieel Complex; voor de ondernemersverenigingen die zich verenigd hebben in ‘Voorne-Putten Onderneemt’ is één economisch sterke en toekomstgerichte regio onvermijdelijk. Het is noodzakelijk om analoog aan de transitie van het Haven en Industrie Complex, in te spelen op de eisen die de toekomstige haven vraagt. De uitdaging ligt er in de dienstverlening en het vestigingsaanbod van Nissewaard (en in mindere mate Hellevoetsluis) af te stemmen op wat de haven vraagt. Daarbij is het ook belangrijk om het onderwijs aan te laten sluiten op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Te weinig jongeren kiezen voor techniek, terwijl er op termijn een behoorlijke uitstroom van arbeiders te verwachten is.

Jan-Paul Bron van Zeelenberg Architectuur waarschuwt ervoor om niet te denken aan woonwijken bij iedere kern en het overal creëren van bedrijfsterreinen. Er moet meer nagedacht worden over hoe de verbinding met het landschap kan blijven bestaan. Als voorbeeld noemt hij Kickersbloem 3, dat veel van het landbouwlandschap wegneemt. ‘Zo maak je langzaam je eigen ruimte kleiner.’ Het is beter om te kiezen voor wonen in een gebied met rust en ruimte en wonen in een gebied met verkeer naar o.a. theater en andere voorzieningen. Zo kun je jongeren voor je regio behouden.

Ecopark
Een van zijn voorstellen is de aanleg van een ecopark tussen Geervliet en Spijkenisse. Zo wordt het bestaande park verbonden met een klein bedrijventerrein. Ook is hij voorstander van wonen in een natuurlijk landschap, waarbij gekeken wordt naar waar aangesloten kan worden bij de opgaven van deze tijd zoals klimaatadaptatie en biodiversiteit.

Natuurbeleving
Voorne  staat voor de immense opgave om de zieltogende kustrand te transformeren naar een grootschalige natuur- en waterbeleving. Onderdelen uit het Delta 21 plan bieden, als voorbeeld, creatieve opties waarmee Voorne aan Zee zich een eigen positie in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse kuststrook verwerft.  Door nieuwe natuur te maken en deze aan te sluiten op de bestaande natuur, krijgt Voorne er opeens 30 kilometer strand bij. ‘Het slijkgat biedt veel mogelijkheden om het toerisme uit te breiden en te versterken, maar dan moeten de ondernemers wel direct hun wensen kenbaar maken om te voorkomen dat een ander de plannen maakt. Zo kan er een verbinding ontstaan die begint bij de vuurtoren van Oudorp.’

Scharrezee
De projectontwikkelaar ziet nog meer mogelijkheden voor de regio. Daarbij kijkt hij niet naar de gebiedsgrenzen. Er zijn plannen voor het bouwen van 2500 woningen op Goeree-Overflakkee. Die plannen hangen samen met de aanleg van een kanaal door Goeree dat de Grevelingen verbindt met het Haringvliet. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die het Haringvliet en de Bernisse bieden om wonen in een natuurlijke omgeving te realiseren, zou het straks mogelijk moeten zijn om straks vanaf Scharendijke via de Scharrezee, Haringvliet en Bernisse naar Rotterdam te varen. Is het een droom of bestaat er een mogelijkheid om dat plan uit te voeren? Onderzoek zal het moeten uitwijzen, maar volgens Bron trek je op die manier mensen die niet alleen ergens gaan wonen omdat ze in de buurt van hun werk willen wonen, maar ook mensen die waardering hebben voor hun omgeving.

Bron dringt er bij de ondernemers op aan te zorgen dat er een plan is en dat er dingen gebeuren. Als de kansen niet benut worden, rijdt men straks gewoon Voorne-Putten voorbij. 

Ondernemers zitten gelukkig niet stil en er wordt gewerkt aan plannen om te zorgen dat het gebied voor iedereen toegankelijk blijft.

Bedrijventerrein in het groen.
De kust van Voorne biedt veel mogelijkheden.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant