Afbeelding
Foto: PR
Foto van vroeger

Foto van vroeger

Algemeen 553 keer gelezen

Een van de bedrijven die na de Tweede Wereldoorlog Hellevoetsluis weer nieuw leven inblies was de Groningse scheepswerf Niestern’s Scheepsbouwunie. Op het vroegere terrein van de Rijkswerf begonnen zij weer met het onderhouden, repareren en zelfs bouwen van schepen. Een van de eerste belangrijke opdrachten kwam van de Koninklijke Marine, die door steun van de Amerikaanse overheid in staat was gesteld een aantal mijnenvegers te laten bouwen. De Hellevoetse werf kreeg opdracht voor twee mijnenvegers, waarvoor op het werfterrein in 1954 een speciale montagehal verrees. Het eerste schip was de Hr. Ms. Drachten, dat op 24 maart 1955 in de Industriehaven te water ging. Op dezelfde dag werd de kiel gelegd voor het tweede schip, de Hr. Ms. Sittard dat, zoals de foto laat zien, op 26 april 1956 – 65 jaar geleden - van de zijwaartse helling gleed.

Beide schepen behoorden tot de zogeheten Dokkumklasse, genoemd naar de als eerste van dit type gereedgekomen mijnenveger, waarvan er 18 werden gebouwd. Al deze schepen kregen de naam van een wat kleinere Nederlandse gemeente. De mijnenvegers waren gebouwd van hout en aluminium, met een voor een zeegaand vaartuig bijzonder kleine kieldiepte. Daardoor had dit type schip voor de bemanning niet altijd even plezierige vaareigenschappen. De geringe kieldiepte had natuurlijk alles te maken met het doel waarvoor de schepen waren gemaakt; het opruimen van zeemijnen waarvoor een geringe diepgang nu eenmaal noodzakelijk is. De Hr. Ms. Sittard werd in november 1997 uit dienst gesteld. Het wordt nu gebruikt door het Zeekadettenkorps in Harlingen. In 2017 speelde de Sittard nog een rol bij de opnamen van de film ‘Dunkirk’. Met het kenteken H32, verwijzend naar de HMS Havant, die tijdens de bekende evacuatie uit Duinkerken aan het begin van de Tweede Wereldoorlog 2300 militairen naar Engeland wist over te brengen. (Foto Stadsmuseum) 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant