Afbeelding
Foto: Foto-OK.nl

Snelheid doorgeschoten metro was te hoog

Algemeen 288 keer gelezen

Spijkenisse - Op 2 november vorig jaar schoot bij metrostation De Akkers een metro aan het eind van het spoor door een stootjuk en kwam terecht op de walvisstaart.

Uit onderzoek van de RET blijkt dat de snelheid van het voertuig te hoog was. Dat was geen fout van de bestuurder, hij reed 57 km/u waar door de spoorbeveiliging 70/u km toegestaan werd. Die snelheid past echter niet bij het gebruik en de inrichting van het spoor; het is een opstelspoor. Op die sporen wordt normaal gesproken een maximum snelheid van 35 km/u gehanteerd. Daarnaast waren de rails ook glad door de regen.

Hoewel er geremd wordt, is de snelheid waarmee het stootblok geraakt wordt nog te hoog. De metro botst  met nog ongeveer 45 km/u tegen het geplaatste stootjuk. Dat is niet berekend op die snelheid; maar op 15 km/u. De vangconstructie die achter het stootjuk is geplaatst (een bak met zand) kan de krachten die vrijkomen ook niet aan. Het stootjuk breekt door de impact van de botsing los van het spoor en komt onder de metro terecht. Dit zorgt er voor, samen met de kapotgereden zandkist, dat de metro omhoog wordt gedrukt en met zijn restsnelheid over de rand van het viaduct wordt geduwd. De wielstellen van het voertuig breken daarbij af. De kracht van de vernieling geeft uiteindelijk forse remvertraging en zorgt ervoor dat de metro tot stilstand komt, maar pas na de eindbalk van het viaduct.

Om herhaling te voorkomen, heeft de RET op alle eindsporen de snelheid verlaagd naar 20 km/u en wordt  tijdens de opleiding meer aandacht besteed aan het anticiperen op bijzondere omstandigheden. Het spoor waar het ongeval plaatsvond, wordt opnieuw ontworpen en ingericht.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant