De wegversmallingen worden met regelmaat scheef gereden, ook enkele bloembakken zijn kapotgereden.
De wegversmallingen worden met regelmaat scheef gereden, ook enkele bloembakken zijn kapotgereden.

‘Dit weekend werd weer een bloembak in puin gereden’

Algemeen 2.653 keer gelezen

Hellevoetsluis - De wegversmallingen op de Rijksstraatweg doen niet waar ze voor bedoeld zijn” zegt bewoner Johan Sikkema. “Sterker nog, ze leveren onveilige situaties op.”

Sikkema woont al 14 jaar aan de Rijksstraatweg in Nieuwenhoorn en ziet de dagelijkse situatie in zijn straat met lede ogen aan. Kapotte, verschoven versmallingen, verwaarloosde plantenbakken, vervuild wegdek… “De wegversmallingen zijn formaat Madurodam. Met enige regelmaat wordt er een versmalling op het fietspad geschoven doordat er tegenaan gereden wordt” vertelt Sikkema. Auto’s komen soms bovenop een wegversmalling terecht met alle gevolgen van dien; een flink oliespoor is het trieste bewijsstuk. “Dit weekend was het weer raak: de zoveelste bloembak werd in puin gereden.” Sikkema vertelt dat hij meerdere klachten heeft ingediend bij de gemeente over de versmallingen, onderhoud van de bloembakken en het opruimen van de gelekte olie, tot nu toe zonder resultaat.

De aanpak van saneringen vanwege wegverkeerslawaai langs gemeentelijke en provinciale wegen is een verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies. In 2016 besloot de gemeente Hellevoetsluis na een onderzoek te hebben laten doen naar de geluidsanering van 61 woningen aan de Rijksstraatweg dat zij niet zou overgaan tot het isoleren van de woningen maar de geluidshinder zou aanpakken door een 30 km zone te maken van de doorgaande weg in Nieuwenhoorn. Dit zou een goedkopere oplossing moeten zijn dan het aanpassen van de gevels van de woningen langs de weg. De gemeente heeft subsidie gekregen om de verkeersveiligheid in dit gebied aan te pakken en om aan de geluidsnormen te voldoen.

Eind 2019 vond de herinrichting van de Rijksstraatweg plaats. De nieuwe wegversmallingen die werden geplaatst zorgden destijds voor zulke onveilige verkeerssituaties, met name voor fietsers, dat deze daags na de aanleg weer werden weggehaald. Een jaar lang sierden tijdelijke versmallingen, de bekende rood/witte blokken, de doorgaande weg door het dorp. Vervolgens werden november 2020 17 nieuwe wegversmallingen geplaatst om van deze weg een 30 kilometer weg te maken met snelheidsbeperkende maatregelen. Deze doen volgens Sikkema niet waar ze voor bedoeld zijn namelijk de snelheid beperken. Wat betekent dat ook het geluidsoverlast in de woningen door het wegverkeer niet is afgenomen.

Bovendien creëren de huidige wegversmallingen onveilige situaties volgens Sikkema. “Als het rustig is dan wordt hier flink gescheurd. De nieuwe verlichting die de straat een dorps karakter had moeten geven en ervoor zou zorgen dat er minder hard gereden wordt, zijn flinke LED ‘schijnwerpers’ geworden. Dus ‘s avonds is het een mooi verlicht circuit. Zoals gezegd de bloembakken worden eruit gereden. We hebben er zelfs eentje gehad die rechtop tegen de gevel van een woning terecht was gekomen.”

Weer nieuwe wegversmallingen die wel functioneren zou een oplossing kunnen zijn. Een andere mogelijkheid zou volgens Sikkema kunnen zijn dat de Rijksstraatweg geschikt gemaakt wordt voor bestemmingsverkeer zodat aan de gewenste geluidsnorm kan worden voldaan. “Als het doorgaande verkeer stopt dan is het probleem opgelost. Daar is zelfs een prachtige weg voor aangelegd: de Nelson Mandelalaan. Met misschien een uitzondering voor de bus. En die zijn trouwens het probleem niet. De bussen zijn een van de weinige voertuigen die netjes 30 km per uur rijden.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant