De mogelijke verschraling van de dienstregeling in het openbaar vervoer heeft grote consequenties voor de inwoners van onze regio.
De mogelijke verschraling van de dienstregeling in het openbaar vervoer heeft grote consequenties voor de inwoners van onze regio.

Aantal reizigers blijft laag, zorgen over de toekomst openbaar vervoer nemen toe

Algemeen 311 keer gelezen

Hellevoetsluis - De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vraagt in een brandbrief aan het kabinet aandacht voor de grote impact die de coronacrisis op het openbaar vervoer heeft. Het aantal reizigers is fors gedaald en daarmee zijn de inkomsten van de vervoerders in onze regio sterk fors teruggelopen.

Het kabinet heeft aan alle regionale vervoersautoriteiten uiterlijk 1 april een plan voor optimalisatie, kostenbesparingen en aanpassing van de OV dienstregeling gevraagd. De 23 gemeenten in de MRDH hebben het plan samen met de vervoerders opgesteld. De MRDH doet een dringende oproep aan het Rijk ‘zorg dat het niet nodig is dat alle vervoersregio’s en provincies die extreme maatregelen moeten gaan uitvoeren, want daarmee wordt het OV kapotgemaakt.’ In het zwartste scenario lopen de tekorten van vervoerders in de Metropoolregio de komende tien jaar op tot 1,2 miljard euro. Een financiële opgave die niet door de metropoolregio, gemeenten en vervoerders op te vangen is.

Het OV is belangrijk voor de maatschappelijke opgaven en de woningbouwopgave die deze regio moet opbrengen. Als de dienstregeling verschraald door bezuinigingen zullen waarschijnlijk meer mensen de auto pakken. Wat meer CO2 uitstoot betekent en meer files. Dit staat haaks op gestelde milieudoelen en kan economische schade opleveren. De MRDH geeft aan dat alle inzet er op gericht is om het OV aanbod zoveel mogelijk in stand te houden. Met speciale aandacht voor mensen met een vitaal beroep die in deze crisis gebruik moeten kunnen blijven maken van het OV. Noodzakelijke maatregelen zijn inmiddels getroffen om het financiële tekort op korte termijn op te vangen. Zo is de dienstregeling teruggeschroefd en zijn er bezuinigingen doorgevoerd in de interne organisatie.

Als er op korte termijn geen afspraken worden gemaakt over aanvullende financiële steun vanuit het Rijk in 2021 en zicht op extra steun in 2022 dan zijn nog ingrijpender maatregelen nodig. De dienstverlening van het OV zou dan al op korte termijn in het geding komen.

Tijdens de raadsvergadering van 23 maart werd de motie van GroenLinks om gezamenlijk de brandbrief van de MRDH te ondertekenen unaniem aangenomen. De brandbrief richting Den Haag moet de noodzaak van een goed functionerend OV voor onze regio nog eens benadrukken. Gehoopt wordt dat het Rijk duidelijkheid zal verschaffen en het OV systeem extra financiële steun zal geven. In een tweede motie, die uiteindelijk niet werd ingediend en alleen als vraag werd voorgelegd door GL, PvdA, D66 en CDA, werd het college gevraagd zelf actie te ondernemen. Naast de brandbrief van de MRDH zou gemeente Hellevoetsluis met een eigen brief richting Den Haag nogmaals de urgentie moeten benadrukken. Wethouder Schop ziet dat niet zitten. “De MRDH met daarin 23 gemeenten vertegenwoordigt 2.3 miljoen inwoners en het lijkt mij daarom verstandig om juist met de MRDH een vuist te maken.” Ook de fracties VVD en IBH keuren dit af en vinden een brandbrief vanuit de MRDH zoals unaniem aangenomen afdoende.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant