Afbeelding
Foto: PR
Column

Roaring twenties

Column 260 keer gelezen

Deskundigen en zogenaamde deskundigen buitelen over elkaar heen om te duiden hoe ons leven er uit zal gaan zien na de lockdown. Komen er ‘roaring twenties’, zoals de fameuze jaren die na de Spaanse griep aanbraken?

De roaring twenties van de vorige eeuw, een tijdperk van technologische ontwikkeling, economische voorspoed, cultuur. Dat er een hele laag van de bevolking niet mee kon genieten boeide niet. Vrijwel iedereen van de happy-few zat in de aandelen. Het kon niet op in die jaren. Er was technologische meewind: auto’s, radio’s en andere snufjes gingen er in als zoete koek, met stijgende koersen tot gevolg. Het was makkelijk en goedkoop om geld te lenen en een deel in aandelen te steken.

Anno 2021 promoten ‘Instamoms’ niet alleen make-up, maar ook beleggingen. Zelfs beleggen voor baby’s en kinderen wordt aanbevolen, bekijk de reclame voor Evia4kids en Mercurius Junior beleggen maar. En, geld lenen is opnieuw goedkoop.

Mensen, we denken dat wat ons nu overkomt nieuw is, maar niets is minder waar! Ook bij vorige epidemieën werden we religieuzer, stonden onze pleziertjes tijdelijk stil, namen we minder risico’s en spaarden we meer (in 2020 is er 37.000.000.000 euro meer gespaard dan in andere jaren!). En ook toen oude beschavingen door ziekten geplaagd werden, kreeg de regering en niet het virus de schuld van de inzakkende economie.

Als de situatie weer onder controle is zullen cafés, clubs en voetbalstadions weer vollopen, reizen we opnieuw en alles waar we een jaar over gedroomd hebben zal ons gebeuren. Opnieuw roaring twenties dus! Als we dan toch in de achteruitkijspiegel kijken, dan zien we ook hoe het afliep met de roaring twenties: de centrale banken maakten zich steeds meer zorgen over al het geleende geld en om dat af te remmen verhoogden ze de rente. Dat was de aanloop naar Zwarte Dinsdag in oktober 1929. De crash van Wall Street.

Ik zie altijd de zon schijnen, ga uit van het beste in en voor de mens, maar soms, heel soms, als ik dan weer zo’n reclame zie met als ondertoon ‘je bent niet slim als je je geld op een spaarekening zet’ dan denk ik aan die vorige roaring twenties en hoe deze zijn afgelopen. Maar gelukkig, ik ben geen deskundige, of zogenaamde deskundige!

Ger den Reijer

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant