Afbeelding
Foto: Wil van Balen

Bewoners Parkzicht 2 hebben warmte met Kerst

Algemeen 721 keer gelezen

Hellevoetsluis - De bewoners van Parkzicht 2 aan de Terwogtstraat waren bang dat ze met de kerstdagen in de kou zouden zitten!

In het gebouw wonen met name oudere mensen – tot dik in de 90 toe – en het CV systeem laat hen geregeld in de steek. Bewoner Theo Middelkoop bekeek de weersvoorspellingen steeds met argusogen: het moest niet te koud worden. Nu lijken de problemen vooralsnog opgelost!

Voorgeschiedenis
Al weer bijna anderhalf jaar geleden lijkt Maasdelta eenzijdig besloten te hebben dat de watertemperatuur van de verwarming op 60 graden wordt afgesteld. Hierdoor ‘zouden de kosten worden gedrukt’. Sindsdien hebben de bewoners op koudere dagen moeite om hun huis warm te stoken. Theo Middelkoop: “Doordat de radiatoren minder warm worden, duurt het langer om de temperatuur omhoog te krijgen. Zeker als het in de nacht kouder is geweest, duurt het de volgende dag te lang eer het aangenaam in huis is.”

Dag in de kou
De bewoners van de Terwogtstraat 1 t/m 323 worden ook geconfronteerd met storingen in het CV systeem. De storingen zijn niet incidenteel, maar structureel.

Tussen augustus 2019 en april 2020 zijn er 20 storingsmeldingen geweest. Tijdens een storing zitten de bewoners de gehele dag in de kou.

Vanaf augustus dit jaar tot het moment van schrijven van dit artikel zijn er al weer 21 storingen geweest. Storingen die meestal plaatsvinden in de nacht en na melding zijn de bewoners dan al blij als de monteur vroeg in de middag arriveert.

“Maar na het verhelpen van de storing zit vervolgens het hele gebouw de rest van de dag nog in de kou,” vertelt Theo, “het duurt namelijk nog een tijd eer de boel weer is opgewarmd.”

Veel van de bewoners zijn hulpbehoevend of kwakkelen met hun gezondheid. En oudere mensen hebben doordat ze veel zitten, nu eenmaal wat meer behoefte aan verwarming.

Volgens Theo volhardt Maasdelta op vragen om de temperatuur op te voeren met de stelling dat dat het beleid is afgestemd met de bewonerscommissie.

Huur niet betalen
Theo vertelt dat er in het huurcontract een zorgplicht is opgenomen en hij heeft dus eerder dit jaar een deel van zijn huur ingehouden om Maasdelta tot actie aan te zetten. "Toen kreeg ik opeens wel mensen aan de telefoon en brieven. Alleen ging het toen over achterstallige huur en niet over de problemen met de verwarming.” Nog een leuke anekdote: "Er belde een dame van Maasdelta om te vertellen dat alle problemen nu verholpen zouden zijn en dat ik mijn huur weer zou kunnen voldoen. Precies die middag was de brandweer en politie in ons gebouw geweest vanwege rook-ontwikkeling uit het ketelhuis. Hoe gek wil je het hebben?”

Reactie Maasdelta
Uiteraard hebben wij contact gezocht met Maasdelta. Frank van Velzen, directeur Wonen, vertelt ons dat hij zeker luistert naar de bewoners van de Terwogstraat. “Er is een lekkage-probleem in de transportleidingen die door de kruipruimten lopen, dit levert drukverliezen op die de storingen aan de CV-ketel veroorzaken. Vanaf 21 december monitort Breman Installatietechniek de druk op afstand en komt er bij problemen direct een monteur in actie. Verder hebben wij dit bedrijf om advies gevraagd voor een structurele oplossing. Een en ander voeren wij het liefst in het voorjaar uit, om te voorkomen dat in de winter de ketel moet worden stilgelegd voor onderhoud.”

De heer Van Velzen legt verder uit dat er in overleg met de bewonerscommissie 40 elektrische kachels ter beschikking worden gesteld om eventuele tijdelijke koude-problemen op te lossen.

Over het moment van het inregelen van de maximale stooklijn staat Maasdelta op het standpunt dat dit in een democratisch proces door de bewoners moet worden vastgesteld. “De ene bewoner heeft nu eenmaal wat eerder behoefte aan meer warmte en – laten we eerlijk zijn – niet iedereen heeft een even dikke portemonnee. Want eerder en langer de stooklijn hoger zetten, heeft ook een kosten-effect. Niet iedere bewoner kan bij de eindafrekening de eventueel hogere stookkosten gemakkelijk betalen.”

Maasdelta wil graag met de bewoners van de Terwogtstraat in gesprek en niet alleen via de bewonerscommissie. “Binnenkort ontvangen alle bewoners van ons een brief. Hierin leggen we duidelijk uit wat de situatie nu is. En vragen we aandacht voor het democratisch proces van het behandelen van verzoeken over de verwarmings-temperatuur.”

De brief is inmiddels ontvangen en vlak voor het sluiten van de deadline voor deze krant krijgen we bericht van Theo Middelkoop: “Niet alles is opgelost, maar eindelijk is er erkenning van een maatschappelijk probleem in ons gebouw. Het kan gewoon niet anders dan dat uw bemoeienis positief heeft uitgepakt voor de bewoners. Dank daarvoor. Nu zitten we waarschijnlijk lekker warm met de Kerst en dat is een mooi geschenk in deze corona ellende.”

Maasdelta directeur Frank van Velzen was er al van overtuigd: “Niemand hoeft in de kou te zitten met Kerst!

Uit de krant