Afbeelding

Zorg nodig? Je zorgverzekeraar kan helpen

Algemeen 168 keer gelezen

Zorgverzekeraars in Nederland bieden hun verzekerden hulp bij het vinden van een zorgverlener. Ook geven ze advies over de keuze voor een behandelaar of het vragen van een second opinion. Via de website Mijnzorgverzekeraar.nl kunnen verzekerden een zorgadviseur vinden die hen helpt om zo snel mogelijk de zorg te krijgen die zij nodig hebben. Dit is extra belangrijk nu door corona niet alle zorg kan worden verleend of is uitgesteld.

Alle zorgverzekeraars hebben een zorgadvies- of bemiddelingsteam. Verzekerden kunnen daarmee kosteloos contact opnemen voor hulp of advies. Niet iedereen kent deze mogelijkheid, terwijl mensen die zorg nodig hebben juist in deze tijd vaak door de bomen het bos niet meer zien. Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland: “Zorgverzekeraars ontvangen dagelijks tientallen telefoontjes van verzekerden die advies of hulp nodig hebben. We doen er alles aan om hen zo goed mogelijk te helpen. In meer dan 80% van de gevallen kunnen we echt iets betekenen. En dat is mooi, want verzekerden verdienen de beste zorg en wij voelen ons daar verantwoordelijk voor. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen.”

Snelste weg naar hulp of advies

De website www.mijnzorgverzekeraar.nl is de snelste weg naar een persoonlijk adviesgesprek met een zorgadviseur of zorgcoach van de eigen zorgverzekeraar. Verzekerden kunnen hier met verschillende vragen terecht. Bijvoorbeeld als zij willen weten wie passende zorg kan bieden, als zij hulp nodig hebben na het krijgen van een diagnose of behandelplan, vragen hebben over mantelzorg of erg lang moeten wachten op zorg. Huisartsen, ziekenhuizen en andere behandelaars kunnen patiënten ook doorverwijzen naar deze website.

Wachtlijstbemiddeling

Veel medische behandelingen zijn tijdens de coronacrisis uitgesteld, waardoor de wachttijd soms oploopt. Ziekenhuizen, zorginstellingen en zorgverzekeraars zorgen samen voor inzicht in de mogelijkheden en wachttijden per regio. Op basis daarvan kunnen zorgverzekeraars via hun afdeling zorgadvies en -bemiddeling hun verzekerden adviseren en helpen bij het vinden van passende zorg. Zo zorgen de zorgverzekeraars ervoor dat patiënten alsnog of sneller ergens terecht kunnen voor hun medische behandeling. Ook de zorgaanbieders zijn hiermee geholpen, om te voorkomen dat de zorg opnieuw overbelast wordt én er te lange wachttijden ontstaan.

Wegwijzer in zorgadvies

De zorgverzekeraars hebben begin 2020 het platform mijnzorgverzekeraar.nl in het leven geroepen om de bekendheid en het belang van zorgadvies onder verzekerden én zorgverleners te vergroten. Met het platform willen zij verzekerden graag helpen om zo goed mogelijk de weg te vinden en ze bewust te maken van de keuzes die ze kunnen maken in de zorg.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant