Foto: Streekarchief Voorne-Putten
Foto: Streekarchief Voorne-Putten Streekarchief Voorne Putten

Met de tram naar Rotterdam

Algemeen 2.776 keer gelezen

Tot in de jaren ’60 kon je met de tram van Hellevoetsluis naar Rotterdam. Een bekend tramstation in Rotterdam, annex het hoofdkantoor van de RTM stond in Rosestraat bij het Stieltjesplein in Rotterdam.

Hier eindigde de tramdienst als je van Hellevoetsluis via Spijkenisse naar Rotterdam reisde. De reistijd was ruim anderhalf uur. Het Hellevoetse stationscomplex lag bij de Veerhaven. Nu verwijst alleen nog het straatnaambordje 'Stationsplein' hiernaar.

Vanaf het Stationsplein ging de tram over de Vlasakkerlaan en boog voor het kanaal om richting winkelcentrum Struytse Hoeck. In de toegangsweg naar het voormalige bedrijventerrein 'De Molshoek' ligt nog steeds in de voormalige overweg een stuk spoor. Het tracé loopt verder richting het pand waar eerst de bibliotheek was gevestigd en wordt dan onderbroken door het winkelcentrum. Daarna ging het verder via het fietspad dat begint bij de (gevaarlijke) oversteekplaats bij de Sprong. Je ziet daar het gebouw dat ooit het tramstation Nieuwenhoorn was, meestal werd dat station Vlotbrug genoemd. Het fietspad is de voormalige trambaan, het heet niet voor niets het Trambaanpad.

Net buiten de bebouwde kom van Oudenhoorn lag aan de Hollandseweg het plaatselijke tramstation. In Spijkenisse kwam de trein uit Oostvoorne Strand aan en de lijn uit Hellevoetsluis. Daarna ging er één lijn naar Rotterdam. Tramstation Hoogvliet naast de Groene Kruisweg is nu een monument geworden. Het vroegere tramstation Poortugaal is nu eetcafe´ De Magneet. Oude beelden van de rit zie je nog via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=E5T5zA3DLWs

Vanaf Hellevoetsluis kon men het Haringvliet overvaren naar Middelharnis-Haven. Vanaf Middelharnis Dorp-liepen twee RTM-tramlijnen; een naar Ooltgensplaat en een naar Ouddorp.

RET
De Rotterdamse Tramweg Maatschappij startte in 1898 met een smalspoortramlijn in de Hoeksche waard. Dit was de basis voor een uitgebreid tramnetwerk op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden.

Het bedrijf exploiteerde ook veerdiensten en beschikte over 235 kilometer aan tramspoor. Wie vanuit Burgh op de kop van Schouwen met de RTM reisde was al (…) in vijf en een half uur in Rotterdam-Zuid! Nu is dat een ritje van hooguit anderhalf uur met de bus. De stoom- en dieseltrams van de RTM vervoerden niet alleen passagiers. Het bedrijf richtte zich ook op het transport van agrarische producten, vee en bouwmateriaal.

Moordenaar
De maatschappelijke vooruitgang eiste in de loop van de tijd echter ook zijn tol. Doordat gewoon door de straten werd gereden, veroorzaakte de tram langs de lijnen veel verkeersslachtoffers. Vandaar dat de tram al snel ‘de moordenaar’ genoemd werd.

De lugubere bijnaam ontstond met name door de vele ongelukken op de routes door druk bevolkte wijken in Rotterdam-Zuid, zoals de Beijerlandselaan en Groene Hilledijk, de Putselaan en Brielselaan en de kruising Wolphaertsbocht-Boergoensestraat op Charlois.

De tram van de RTM reed op 1 november 1905 voor het eerst naar Hellevoetsluis. Het stationsgebouw werd in 1904 gebouwd. Na de laatste rit kwam het Stationsgebouw leeg te staan en werd het in juli 1980 gesloopt. De laatste RTM tram reed in 1966 tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis. Dit was in een vliegende sneeuwstorm op 14 februari. De trein arriveerde om 14.48 uur in Hellevoetsluis en toen was het over en uit. De RET was ondertussen een bedrijf geworden dat de focus had liggen op bussen. In 1978 ging dit bedrijf op in de ZWN. Het bedrijf RTM bestond toen precies 100 jaar.

Trammuseum
In 1966 redde een kleine groep vrijwilligers een groot deel van het overgebleven trammaterieel van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Het materieel werd beheerd door deze vrijwilligers met de bedoeling het daar te restaureren en een museumtrambaan te creëren. Dat zou vanuit de Veerhaven zijn.

In 1981 vertelde Piet den Tuinder, penningmeester van deze stichting, dat Hellevoetsluis de enige gemeente was in West-Europa waar men kon zien hoe grootmoeder zich met het openbaar vervoer naar het Voornse strand begaf. Dat gebeurde begin vorige eeuw nog met een stoomtram en later met een gemotoriseerd rijtuig.

Het toenmalige gemeentebestuur stond positief tegenover de plannen van de Tramwegstichting. Met de komst van burgemeester Aarse die in 1969 zijn intrede deed in Hellevoetsluis veranderde dit. Hij weigerde een vergunning af te geven voor de bouw van een overkapping. Een gemiste kans, het Rijdend Trammuseum verhuisde in 1989 naar Ouddorp waar het vandaag de dag een enorme toeristische trekpleister is.

Ouddorp
In Ouddorp werd eerst zeven kilometer trambaan aangelegd van de damaanzet door de duinen langs de Brouwersdam naar Port Zélande en later kwam daar nog bijna drie kilometer bij tot bijna in Scharendijke. Vanaf 1995 rijden hierop weer RTM treinen. Er zijn zelfs vijf heuse stations: RTM-museum, De Punt, Port Zélande, Middelplaat-Haven en West-Repart.

De Stichting voorheen RTM Ouddorp beheert nu het geheel. In de de remise Punt West staan diverse treinstellen opgesteld. Zie https://www.rtm-ouddorp.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant