De voorkeur blijft uitgaan naar traditionele communicatiemiddelen
De voorkeur blijft uitgaan naar traditionele communicatiemiddelen

Communiceren gemeente Hellevoetsluis

Algemeen 714 keer gelezen

Het Hellevoetsluis Panel heeft zich in februari uitgesproken over de communicatie en communicatiemiddelen van onze gemeente.

2971 panelleden zijn uitgenodigd voor het onderzoek, 537 leden hebben de vragenlijst ingevuld. De rapportage van het onderzoek ontvangt het college van B&W. Download het rapport op https://www.hellevoetsluis.nl/panel

De wijk in
Veel inwoners bevelen de gemeente aan ‘laat de ambtenaren dat gemeentehuis eens uitkomen en zelf kijken hoe het hier is’. Of het nu gaat om groenvoorzieningen, verkeerssituaties of wegversmallingen, kom eens kijken! Dit is één van de uitkomsten van het onderzoek, vertaald in een aanbeveling: ‘Om beter op de hoogte te zijn van wat er speelt onder de inwoners, is het aan te raden meer het persoonlijke contact te zoeken door de wijk in te gaan.’ Gelukkig hebben onze wethouders al sinds hun aanstelling de goede gewoonte om zich bij bijeenkomsten en werkbezoeken te laten vergezellen door een ter zake deskundige ambtenaar. Kennelijk is dat nog niet voldoende.

De belangrijkste andere conclusies zijn op hoofdlijnen:
@ De bekendheid met en het gebruik van de communicatiemiddelen is grotendeels hetzelfde als in 2016. Er is wel een stijging zichtbaar bij social media;
@De beoordeling van zowel de traditionele-als online communicatiemiddelen is (licht) gedaald ten opzichte van 2016;
@Het contact met de medewerker van de gemeente is in de basis op orde. Verbetering is mogelijk in het meedenken en het empathisch vermogen richting inwoners;
@Ruim 4 op de 10 inwoners vindt dat zij door de gemeente onvoldoende geïnformeerd wordt over bepaalde onderwerpen. De helft geeft aan dat de gemeente onvoldoende op de hoogte is van wat er speelt bij inwoners.
@Meer focus op digitale media en specifiek social media is onder inwoners tot 45 jaar gerechtvaardigd.

Voorkeur voor traditionele middelen
De inwoners van Hellevoetsluis geven de voorkeur aan informatie van de gemeente via traditionele communicatiemiddelen. De gemeenteberichten in Groot Hellevoet en brieven worden het meest worden genoemd, gevolgd door Helius en de website van de gemeente. Toch is er ook een verschuiving gaande, want een ander resultaat uit het onderzoek is dat de helft van de inwoners Whatsapp en online platformen vinden aanspreken als communicatiemiddel van de gemeente.

Wat doet de gemeente met de resultaten?
Mede op basis van dit soort onderzoeken bepaalt de gemeente welke communicatiemiddelen worden gebruikt. Ook geeft het onderzoek een goed beeld van de onderwerpen waarover de inwoners graag door de gemeente geïnformeerd willen worden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant