De horecaondernemers maken de terrassen alvast op orde om straks weer gasten te kunnen ontvangen.
De horecaondernemers maken de terrassen alvast op orde om straks weer gasten te kunnen ontvangen.

Het 'nieuwe normaal' voor de horeca

Algemeen 1.809 keer gelezen

Hellevoetsluis- De horeca heeft het zwaar te verduren sinds de officiële sluiting op zondag 15 maart na de persconferentie van het kabinet. Tijdens de persconferentie van dinsdag 19 is door het kabinet bevestigd dat de horeca weer open mag. 

Vanaf 1 juni, tweede pinksterdag, mogen café, restaurants, strandtenten, terrassen weer gasten gaan ontvangen vanwege de dalende coronacijfers in Nederland. Ook de deuren van het voorgezet onderwijs gaan weer open en de dienstregeling van het openbaar vervoer zal hervat worden. Alles wel onder strikte voorwaarden. Toch nemen daarmee ook de zorgen toe dat er mogelijk weer meer besmettingen komen. Daarom gaat het kabinet middels een ‘dashboard’ gegevens monitoren zodat bij het oplaaien van het virus slechts één regio strengere maatregelen opgelegd zal krijgen en niet het hele land zoals de afgelopen tijd het geval was. Ook zal het kabinet een nieuw steunpakket presenteren met een ruimere compensatie om bedrijven tegemoet te komen.

Het is het 'nieuwe normaal'; de anderhalvemeter samenleving. De voorwaarden waaraan voldaan moet worden door de horeca: maximaal 30 personen exclusief personeel per locatie en daar iedereen moet 1,5 meter afstand van elkaar kan houden, ook aan de tafeltjes op het terras. En er moet gereserveerd worden. Even spontaan ergens binnen lopen zit er nog niet in. Als het virus onder controle blijft zullen per 1 juli de regels verder versoepeld worden.

We spreken een aantal horecaondernemers en burgemeester Junius over de afgelopen periode en de komende tijd. Burgemeester Junius heeft begrip voor de verlenging van de maatregelen tot 1 juni voor de horeca. "Alle maatregelen zijn erop gericht om verspreiding van het coronavirus in te perken. We hebben het over een pandemie. Die houdt zich niet aan grenzen en de gezondheid van mensen staat voorop. Ik vind het heel belangrijk dat er landelijk beleid is. Wel kan ik me de zorgen van horecaondernemers goed voorstellen. Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat de regering verstandige besluiten neemt op de juiste momenten. Ik begrijp heel goed dat horecaondernemers zo snel mogelijk aan de slag willen, want net zoals zoveel branches staat ook de horeca onder druk. Je kunt het niet maandenlang volhouden zonder omzet te draaien. Daarnaast hebben de ondernemers ook de zorg voor hun personeel. Als de horeca op 1 juni open kan, is nog niet alles mogelijk. Er mogen maximaal 30 mensen, exclusief het terras aanwezig zijn in een zaak en ook de 1,5 meter moet gegarandeerd worden. Wij hebben ervoor gekozen horecaondernemers de mogelijkheid te bieden om het terras tijdelijk te vergroten, zodat zij meer mensen kunnen ontvangen."

Plan van aanpak
Gemeente Hellevoetsluis heeft de afgelopen tijd tweemaal een brief gestuurd aan ondernemend Hellevoet; de eerste brief was gericht aan alle ondernemers en de tweede brief was alleen aan de horeca waarin de mogelijkheid tot het vergroten van de terrassen was opgenomen. Wethouder Spoon (Economische Zaken) heeft diverse ondernemers gebeld en ook is er contact geweest met de ondernemersverenigingen. Met de ondernemers in de Vesting heeft een apart overleg plaatsgevonden met twee vertegenwoordigers. Horecaondernemers moeten een plan van aanpak indienen bij de gemeente waarmee ze laten zien dat de zaak verantwoord en volgens de regels van RIVM-richtlijnen en de noodverordening opengaat. De gemeente controleert op het naleven van deze regels en kan bij overtreding een boete opleggen. Als de horeca eenmaal de deuren weer mag openen kan het lastig zijn voor de ondernemer als klanten de 1,5 meter regel toch aan hun laars lappen. De ondernemer loopt kans op een fikse boete van €4000,- en ook gasten kunnen een boete van €400,- opgelegd krijgen. Burgemeester Junius "Ontstaan er problemen doordat bezoekers zich niet aan de regels willen houden, dan kan de ondernemer hulp inroepen van de politie en BOA’s . Het is wel de verantwoordelijkheid van de ondernemer om in zijn zaak de juiste omstandigheden te creëren en daar op toe te zien om de veiligheid van zichzelf, het personeel en van klanten te waarborgen. Wij gaan er van uit dat iedereen doordrongen is van het belang de RIVM-richtlijnen op te volgen, ook in de horeca. Als gemeente handhaven we op het naleven van de regels. Gebeurt dat niet dan volgt er eerst een waarschuwing en vervolgens een boete" zegt burgemeester Junius. De horeca hoopt dat gasten beseffen dat zij zich aan de regels moeten houden omdat de horeca onder streng toezicht komt te staan en open proberen te blijven.

We spreken met ondernemer Dick Groeneweg eigenaar van twee horecazaken in de Vesting van Hellevoetsluis Feestcafé Overboard & Skihut de Alpenexpress. De periode sinds de sluiting in maart was voor ondernemer Dick Groeneweg, net als voor andere ondernemers, een onzekere tijd. “Je wacht af, wat kan ik, wat mag ik... de opgelegde maatregelen worden enkele keren verlengd. Die onzekerheid is ellendig en geeft veel stress. Ik heb deze twee zaken overgenomen en ben sinds 1 februari begonnen als ondernemer in de Vesting. Eerst zijn we aan de slag gegaan met de verbouwing van café Overboard die is eind februari open gegaan. We hebben een paar weken kunnen draaien tot de sluiting. We hebben alle informatie moeten vernemen via de persconferenties van het kabinet en hebben helaas weinig van de gemeente gehoord. De financiële regelingen van de overheid klinken mooi, maar in de praktijk valt dit tegen” gaat Dick verder. “Je krijgt eenmalig €4000,- met twee horecazaken is dat zo op. Daarnaast heb je recht op een bijstandsuitkering voor levensonderhoud. Pas na 7 weken heb ik voor het eerst wat gekregen, dus het was wekenlang echt overleven. Om toch wat inkomsten binnen te krijgen zijn we gekoeld bier en frisdranken gaan bezorgen. Het is natuurlijk niet in verhouding met wat we normaal omzetten, maar het is een fijn gevoel dat onze vaste klanten ons op deze manier steunen. Inmiddels hebben we contact gehad met de gemeente over de opening van de horeca vanaf 1 juni. We hebben een plan van aanpak ingediend met allerlei maatregelen die we zullen nemen; 1,5 meter afstand, het personeel draagt handschoenen en we schenken gedurende de coronacrisis in plastic glazen."

Een flinke uitdaging
"We merken dat veel mensen klaar met de maatregelen en de opgelegde restricties; zeker de leeftijdscategorie die bij ons komt. Dus daar zit nu een flinke uitdaging in. In de horeca is er nu eenmaal drank in het spel, en hoe ga je iemand die heeft gedronken en een beetje baldadig wordt continue vragen afstand te houden. En ook vrienden die nu bij elkaar over de vloer komen moeten ineens 1,5 meter afstand houden als ze uitgaan. Omdat dit voor ons erg lastig is, hopen wij dat de burgemeester hier flexibel in zal zijn. Tot slot geeft Dick aan: "Mijn financiële middelen zijn opgeslokt deze maanden, maar anders zou ik met deze regels niet opengaan omdat ik mijn gasten niet de gastvrijheid kan bieden wat ik ze zou willen bieden."

Terrassen herindelen
Ondernemer Koen Harsma van De Waag benadrukt: "Toen we plotseling de deuren dicht moesten gooiden was dat echt wel even raar. Juist dan weekend was het nog heel erg druk en gezellig. Zo’n slecht nieuwsgesprek komt in eerste instantie nog niet eens echt binnen, maar na twee weken werd het toch echt serieus. De maatregelen werden steeds aangepast, nieuwsberichten spraken elkaar tegen, informatievoorziening was slecht; kortom het was erg verwarrend. Na verloop van tijd, toen er wat meer duidelijkheid was, zijn wij zelf ook begonnen met het bezorgen. We merken dat mensen juist in deze tijd zichzelf een beetje willen belonen, ze kunnen tenslotte nergens naar toe. De horeca is slim en inventief genoeg om te kijken hoe ze in deze nieuwe situatie om kunnen gaan met hun gasten meent Koen. "Ik heb voor dit vak gekozen omdat ik een passie heb voor het gastheerschap, gastvrijheid en mensen het naar de zin te maken. Er worden mij als ondernemer nu bepaalde dingen ontnomen, waardoor het een uitdaging wordt om de beleving voor de gasten waar te maken. Bij ons kunnen minder dan helft van het normale aantal gasten in de zaak terecht, zo’n 30 tot 40 %." De vraag is dan ook hoe lang ondernemers dit vol kunnen houden. “Wij hopen dat het vanaf nu alleen maar beter gaat, maar we hebben geen uitzicht op hoe lang we ons aan deze nieuwe maatregelen moeten aanpassen. Natuurlijk zijn we blij dat we open mogen, laat dat vooral duidelijk zijn. Het wordt wel uittesten en wennen voor iedereen. De verruiming van de terrassen is fijn, maar niet de oplossing. Het voelt een beetje als een zoethoudertje. Het weer in Nederland is zo wisselend. Er zijn scenario’s te bedenken waarbij het ontvangen van gasten op het terras helemaal niet mogelijk is. We zijn nu samen met de collega horecaondernemers bezig het terras opnieuw in te delen. De samenwerking is prima en dat is een mooie ontwikkeling. ” zegt Koen tot slot.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant