Afbeelding
Foto: Wil van Balen

Supermarkten: geef onze vakkenvullers de ruimte

Algemeen 1.102 keer gelezen

Hellevoetsluis - De supermarkten staan deze weken volop in het nieuws. Dit is – naast uiteraard de zorg – een bedrijfstak waar de druk op het werk is toegenomen. De eerste twee weken van de coronacrisis zijn de supermarkten overstelpt door klanten die veel extra boodschappen meenamen.

"Zoals iedereen weet, is het begonnen met toiletpapier, houdbare producten en handgel, maar op een gegeven moment vloog er van alles en nog wat de winkel uit", zegt Femke Groenewegen. Femke is teamleider bij Albert Heijn aan het Evertsenplein en zij heeft alle hectiek vanaf het begin meegemaakt. "Op de dag van de eerste persconferentie waren wij hier gewoon aan het werk. Het was qua verkopen een normale dag en toen opeens – kort na de avondmaaltijd – werd het een gekkenhuis. We wisten niet wat er aan de hand was. Het leek wel Kerstmis! Toen de winkel sloot was de winkel halfleeg en iedereen was bekaf."

Afstand bewaren
We vragen of er medewerkers ziek zijn, er is toch meer kans op contact en dus besmetting in een drukke winkel. Femke: "Allereerst wil ik zeggen dat ik trots ben op iedereen. We vragen in deze weken best veel van onze mensen, maar er is een enorme bereidwilligheid en dat is veel waard. Maar om op de vraag in te gaan, we hebben geen zieken en we merken dat bijna alle klanten goed rekening houden met de gezondheid van onze mensen en afstand bewaren. Vanaf dinsdag krijgen we speciale hesjes om de klanten daar nog extra op attent te maken."

Opschalen
Femke vertelt hoe de afgelopen weken zijn verlopen. "In eerste instantie waren we niet helemaal voorbereid op de huidige uitzonderlijke situatie. Ook de logistiek en het transport moesten opeens worden opgeschaald. Er waren eerst onvoldoende chauffeurs en de mensen die er wel waren maakten dagen van 12 tot 14 uur. Het waren eigenlijk omstandigheden als rondom de feestdagen. Alleen leven we daar dan organisatorisch enkele weken tevoren naar toe. Nu moest het opschalen eigenlijk in één dag gebeuren en dat kan natuurlijk niet. We hebben dus best wel even tijd nodig gehad om op te schalen en net toen we dat hadden bereikt ontstond 22 maart de storing in het distributiecentrum. Nu hebben we weer wat tijd nodig om dat weer op te vangen. Maar gelukkig is er van geen enkel product een tekort, dus de mensen hoeven echt niet te hamsteren."

In de winkel zijn diverse maatregelen genomen om contactmomenten zo veilig mogelijk te laten verlopen. "Er zijn vorige week al glasplaten geplaatst bij het kassa- en balie-personeel. Bij de vers-afdeling en ook de kassa's zijn lijnen op de vloer getrokken om de mensen te stimuleren om afstand te bewaren." Femke vertelt verder dat er een extern bedrijf is ingeschakeld om extra schoon te maken.

Maatregelen supermarkten
Veel mensen zijn bezorgd over een bezoek aan de supermarkt. Nu het kabinet maandag nieuwe maatregelen afkondigde mogen supermarkten een deurbeleid hanteren. Ga je boodschappen doen? Betaal met pin. Koop alleen wat je nodig hebt, zodat anderen ook hun boodschappen kunnen doen. Hamsteren is echt niet nodig. Houd 1,5 meter afstand van anderen, ook van de winkelmedewerkers. Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Bovendien laten supermarkten maximaal één klant per 10 m2 winkelvloer toe. In een winkel van 1000 m2 mogen dus maximaal 100 klanten tegelijk binnen zijn. Supermarkten regelen dit door het aantal winkelwagens te beperken. Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden. In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant