Afbeelding
Foto: pixabay.com

Reclame op de stoep

Actueel 1.096 keer gelezen

Af en toe blokkeren ze de stoep. Voor elke winkel wordt een stoepbord geplaatst met meestal een fotomodel die kleding of sieraden aanprijst. En restaurants en eetcafés hebben het dagmenu op een krijtbord gezet. Mijn tandarts heeft onlangs ook een stoepbord geplaatst. Het lijkt wel dat stoepborden gaan horen tot het straatmeubilair.

Regels
Veel gemeenten hanteren wel regels voor het plaatsen van stoepborden op openbare plekken. Overigens geldt het ook voor plantenbakken of rekken met producten. De regels met betrekking tot buitenreclame verschillen per gemeente. Als de ruimte het toelaat is het plaatsen geen probleem, maar er worden wel maximale afmetingen gehanteerd. Er dient op de stoep altijd 1,5 meter ruimte over te blijven voor voetgangers. Er zijn gemeenten die belasting heffen voor het plaatsen van een reclame object. 

Functie
Stoepborden zijn er in alle soorten en maten. Van een nostalgisch krijtbord tot een whiteboard met stiften of een bord met een eenvoudig kliksysteem voor posters. Een goed stoepbord is functioneel, draagt bij aan de sfeer van de straat en is een verlengstuk van de winkel of horecabedrijf. Creativiteit en uitnodigend. Een stoepbord moet inspireren anders wordt het een onopvallend meubilair. 

Trend
Een andere vorm is reclame op de stoeptegels zelf. Niet gemaakt met graffiti of stoepkrijt, maar door de stoep schoon te spuiten met een hogedrukspuit. Met een mal voorzien van een logo of boodschap wordt met een hogedrukspuit een gedeelte van het oppervlak schoongespoten. Dit kan een stoep zijn, maar ook een gevel of muur. Gemeenten hebben voor deze reclamevorm nog geen beleid of regels opgesteld. De boodschap is wel tijdelijk. Afhankelijk van de ondergrond blijft de reclame enkele weken zichtbaar.

Nog een andere optie zijn strandvlaggen. Het zijn smalle hoge vlaggen met een verticale boodschap mogelijkheid. De straat blijft verrassen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant