Vervoersplan 2020 slecht ontvangen | GrootHellevoet.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226262&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groothellevoet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=322" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo groothellevoet.nl
Foto: Wil van Balen

Vervoersplan 2020 slecht ontvangen

  •   744 keer gelezen   Actueel

Nadat eind maart jl. het concept vervoersplan is vrijgegeven was het even stil. Maar nadat wethouder Peter Schop de plannen uitvoerig had bestudeerd reageerde hij verontwaardigd. Er gaan in sommige wijken minder bussen rijden en de wethouder liet al optekenen dat "de busverbindingen juist beter en niet slechter moeten worden. En het plan zoals we dat nu kregen om op te reageren, is naar onze mening geen verbetering''.

In de afgelopen maanden kwamen er bij de gemeente vele klachten binnen over de dienstregeling die met ingang van 9 december vorig jaar is ingegaan, toen vervoerder EBS het busvervoer overnam van Connexxion. Daarop heeft de gemeente in gesprekken met de regio al aangedrongen op verbetering van de situatie, met name voor de wijk De Struyten. De gemeente staat op het standpunt dat de vervallen haltes 'De Sprong' en 'Ebstroom' moeten terugkeren. 

Van plan naar definitief
De vervoerders dienen jaarlijks hun voorstel voor de nieuwe dienstregeling van tram, metro en bus in bij de Metropool Regio Den Haag Rotterdam (MRDH). De MRDH toetst deze aan de geldende kaders en legt het voorstel voor aan de gemeenten. De gemeente Hellevoetsluis heeft de plannen ook ontvangen en men is dus niet erg gelukkig met de nieuwe plannen. Het  college van B&W heeft tot en met 17 mei 2019 12.00 uur de tijd om te reageren. Uiteindelijk gaat de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019 in.

De klachten die de afgelopen maanden op Voorne – Putten zijn geuit richting EBS zijn:

# Locatie

Lijn Klacht

1

Hellevoetsluis Vesting, Wittens Hoeck, De Struyten

106

Lagere frequentie en langere reistijd na opheffen van lijn 101. Lange (loop)afstand naar lijn 404.

2

Hellevoetsluis Den Bonsen Hoeck, Ravense Hoek

102

Geen rechtstreekse verbinding met Centrum, na opheffen koppeling lijn 102-101. Lagere frequentie

3

Spijkenisse

81, 85

Uitvoering met kleine busjes: herkenbaarheid, stiptheid, capaciteit, lijnfilm, ov-chipkaart

4

Rozenburg, Botlek

105, 106

Grote vertragingen, met name in de Botlek

5

Brug Voornse Kanaal en Rijswaardsebrug

102

Beperkte bediening van deze haltes, doordat deze wordt overgeslagen door R-net 403 en 404.

6

Oostvoorne, Rockanje

403

Lagere frequentie op werkdagen

Huidig gebruik
Op werkdagen maken 16.760 reizigers gebruik van de EBS bussen. Op zaterdag zijn dit 5.260 reizigers en op zondag 3.060. De R-net lijnen trekken de meeste reizigers aan: 45% van de busreizigers reist inmiddels met R- net. Verder reist 30% op de stadslijnen Spijkenisse (84 en 87) en 25% op de overige streeklijnen (102, 105, 106 en 205). Een indicatie van het gebruik per lijn:

 

Werkdagen Zaterdag

Zondag

84

2.260

780

330

87

2.750

1.120

540

102

480

80

40

105

1.700

550

330

106

1.980

520

320

205

90

-

-

403

4.120

1.180

670

404

3.380

1.030

830

Totaal

16.760

5.260

3.060 

Bron: ov-chipkaart gebruik in de periode 8 januari-9 maart 2019, uitgezonderd voorjaarsvakantie.

Mooie woorden
Als je het plan leest, dan begint dit uiteraard met mooie woorden. De nieuwe dienstregeling (ingegaan op 9 december vorig jaar) heeft een kleine reizigersgroei opgeleverd, het uitgebreide aanbod zal gehandhaafd blijven en er is in de dienstregeling ruimte voor groei ingericht. Maar dan komt het:  "Schrappen van een aantal ritten met geringe bezetting, ten faveure van bovenstaande uitbreidingen. We kijken hierbij naar ritten met een bezetting op het drukste punt in de spits van minder dan 15 reizigers, en buiten de spits van minder dan 5 reizigers. We stellen alleen voor om ritten te schrappen als daarvoor een goed alternatief bestaat". En daar wringt natuurlijk de schoen. Als je bepaalde wijken haltes laat vervallen moeten mensen opeens zomaar een kwartier – of langer – naar een bushalte lopen. Of ze doen langer over hun reis dan nu het geval is doordat ze moeten overstappen.

Voorgestelde wijzigingen Hellevoetsluis
Lijn 404 Hellevoetsluis – SpijkenisseVergroten zitplaatscapaciteit  door vaker de grootste bussen (Scania 15 meter, 55 zitplaatsen) in te zetten op deze lijn.  De enige verdere wijziging is om op zaterdag het eerste halfuur en op zondag het eerste uur van de frequentie terug te brengen van 4x naar 2x per uur. Op deze tijdstippen zijn er nog erg weinig reizigers (maximaal 2 per rit).

Lijn 102 Hellevoetsluis – Spijkenisse
Voorstel is om lijn 102 terug te brengen tot een spitsdienst Hellevoetsluis – Spijkenisse. De route van lijn 102 wijzigt niet. De functie binnen Hellevoetsluis wordt overgenomen door lijn 106.  Lijn 102 gaat zowel in de ochtend- als middagspits 2x per uur rijden, in plaats van 4x per uur.  (Gezamenlijk met lijn 106 wordt in Hellevoetsluis in de spits nog steeds 4x per uur gereden).  De 102 zal dan in de ochtendspits van circa 6:00 u - 9:00 u rijden en in de middagspits van circa 15:00 u -18:00. Uur  Deze ruimere bedieningstijden gelden ook voor de haltes Rijswaardsebrug en Brug Voornse Kanaal.

Lijn 105 Hellevoetsluis – Brielle – Rozenburg
Voorstel is om lijn 105 vanuit Rozenburg te verlengen via Brielle naar Hellevoetsluis (route lijn 106),  2x/uur op werkdagen en 1x/uur 's avonds en in het weekeinde.  Op werkdagen rijdt lijn 105 via de vesting door tot Kickersbloem. Hierdoor behoudt de wijk Kooistee de vooral voor scholieren belangrijke verbinding met Brielle. 's Avonds en in het weekeinde rijdt lijn 105 niet verder dan het winkelcentrum. Er zijn dan maar enkele reizigers tussen Kooistee richting Brielle. Zij kunnen op Amnesty overstappen op lijn 404.

Lijn 106 Spijkenisse – Zuidland – Hellevoetsluis
Voorstel is om lijn 106 in Hellevoetsluis via Ravense Hoek en Den Bonsen Hoeck naar het centrum van Hellevoetsluis te laten rijden. De lijn eindigt in een lus langs de vesting. Verder is het voorstel om de frequentie van lijn 106 op zaterdag (weekmarkt) tussen 11:00 en 17:00 te verhogen van 1x naar 2x per uur. 's Avonds en op zondag blijft lijn 106 1x/uur rijden. (Hiervan ondervinden 's avonds en op zondag reizigers in de Ravense Hoek en Den Bonsen Hoek nadeel, lijn 102 rijdt hier nu nog 2x/uur). De directe verbinding tussen Spijkenisse/Zuidland en het zuiden van Hellevoetsluis vervalt. (Hiervan maken dagelijks 50 reizigers gebruik). Er zal moeten worden overgestapt op Kickersbloem op lijn 404 of 105

Ook u kunt reageren
Als u als inwoner wilt reageren op de Vervoerplannen moet u uw reactie richten aan de gemeente. De gemeenten dragen zorg voor beantwoording en eventuele opname in hun reactie naar de MRDH.  U kunt het concept vervoersplan downloaden op https://mrdh.nl/nieuws/concept-vervoerplannen-2020-gemeenten

Voordat de reactie naar de metropoolregio verstuurd wordt, wordt deze eerst nog besproken met de raadscommissie Wonen, Werken en Recreatie (WWR), op 8 mei.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226262&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groothellevoet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=322" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768100&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=groothellevoet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=322" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226264&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=groothellevoet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=322" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>