Afbeelding
Foto: Stock

Gastcolumn: Openbaar vervoer en veiligheid

Actueel 501 keer gelezen

Goede verbindingen staan voorop in het openbaar streekvervoer. De nieuwe EBS lijnbussen verzorgen een snelle verbinding tussen Hellevoetsluis en het metrostation in Spijkenisse.

Door Hans Wols

Veel inwoners van Hellevoetsluis, volwassenen en kinderen, maken er gebruik van. Deze bussen leggen een groot gedeelte van het traject af over een busbaan. Daardoor hebben ze een veilige wegverbinding zonder last van filevorming. Toch zit er daarbij een addertje onder het gras, want tussen de Groene Kruisweg en Hellevoetsluis is er geen busbaan. Lijnbussen moeten de Kanaalweg Oostzijde nemen. Die weg is zo smal, dat tegemoet komende lijnbussen elkaar niet goed kunnen passeren. Ze rijden bovendien dicht langs het Voorns Kanaal; een breed en diep water.

Tussen het kanaal en de weg is er alleen een smalle en steil aflopende grasberm. Er hoeft dus maar weinig mis te gaan of een bus komt in het kanaal terecht met alle gevolgen van dien. Als dat gebeurt zullen er vast en zeker doden vallen, want wie lukt het om in zo'n geval tijdig uit de bus te komen? Een horror scenario!

Omdat de lijnbussen al jarenlang gebruik maken van deze route is er een soort van gewenning bij overheid en reizigers ontstaan. Immers, "Er is toch nog nooit een bus in het kanaal gereden" en "Er gebeuren toch weinig ernstige ongelukken". Indertijd is er een gesprek over deze onveilige situatie geweest met de wegbeheerder, het waterschap Hollandse Delta. Zij maakten duidelijk er niets voor voelen om de Kanaalweg Oostzijde belangrijk te verbreden of vangrails zetten. Met name de onwil om vangrails te plaatsen is onbegrijpelijk, want het gaat om de veiligheid van buspassagiers.

Natuurlijk is het onzinnig om veel geld te investeren in een busbaan, maar lijnbussen toch voor een deel een gevaarlijke route te laten nemen! Wordt het nu niet eens tijd om ernst maken met de veiligheid? Hollandse Delta heeft weliswaar een advies snelheid van 60 kilometer per uur op de Kanaalweg Oostzijde ingesteld, maar iedereen weet dat de lijnbussen vaak 80 kilometer per uur rijden. Die advies snelheid draagt dus niets bij aan een grotere veiligheid. Het waterschap Hollandse Delta als verantwoordelijke wegbeheerder moet zorgen voor een veilige busroute. De gemeente Hellevoetsluis en EBS kunnen hier ook een rol bij spelen door het waterschap aan te sporen actie te ondernemen. De grote vraag is wie gaat er actie ondernemen?

 
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant