Afbeelding

‘Tweetup’ in brandweerkazerne groot succes!

Actueel 8 keer gelezen

In de brandweerkazerne van Hellevoetsluis is op zaterdag 23 maart een Tweetup gehouden. Een bijeenkomst waar ongeveer 70 twitteraars samen zijn gekomen om elkaar te ontmoeten. De Tweetup is georganiseerd door de politie, de brandweer en de reddingsbrigade. @R_hoogstad, ook wel bekend als wijkagent Hoogstad, is de initiatiefnemer van de twitterdag.

’Het idee is om de mensen te leren kennen die achter de twitteraccounts zitten. Toen ik het idee op Twitter lanceerde kreeg ik gelijk bijval van andere agenten. Het balletje is toen gaan rollen en de brandweer nodigde ons uit om de dag in de brandweerkazerne te organiseren.’’ Het is volgens Hoogstad belangrijk dat de politie de bewoners van de stad kent, en de bewoners de politie kennen. De dag is waardevol doordat followers feedback kunnen geven aan de agenten die actief zijn op Twitter. De social media wordt ingezet door de politie om inzicht te geven in het werk dat zij doen. Daarnaast vervult het een behoefte van de burger als het gaat om nieuwsgierigheid. Ook helpt social media om de drempel om iets te melden te verlagen en kan het worden ingezet bij vermissingen of opsporingen. ‘’De dag is voor herhaling vatbaar, we krijgen hier alleen maar enthousiaste reacties.’’ De brandweer en de politie hebben het idee om de Tweetup in de toekomst uit te breiden naar een open dag.

‘Burgemeester moet ook gaan twitteren’
Een twitteraar die aanwezig was bij de Tweetup vertelde dat hij alle gemeenteraadsvergadering online bekijkt. Via Twitter wordt hij door de gemeente Hellevoetsluis op de hoogte gehouden van wanneer de vergadering begint. Heel handig, maar: ‘’Onze burgemeester, Van Heijningen, mag ook wel eens gaan twitteren!’’ De heer Lugtenburg, postcommandant en één van de organisatoren, vertelde dat de brandweer heel graag wil weten wat burgers willen. ‘’We willen weten wat ze van ons verwachten en waar we over moeten tweeten. We willen weten hoe we de burger beter van dienst kunnen zijn en hoe we verbindingen kunnen leggen in de Hellevoetse samenleving.‘’ ‘’Deze dag is in ieder geval een succes, er is een diverse opkomst en er zijn veel gesprekken tussen Twitteraars.’’ In de toekomst wil de brandweer social media ook inzetten voor de preventieve taken die de brandweer uitvoert. Dan gaat het om bijvoorbeeld voorlichting. Ook gaat de brandweer Twitter inzetten om snel foto’s te verspreiden als er een incident is geweest. De algemeen directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam, Arjen Littooij, was ook aanwezig bij de Tweetup. Hij is erg enthousiast over de Tweetup. ‘’Op deze manier vergroot iedereen zijn netwerk. De mensen achter de Twitter krijgen een gezicht. Het is ook goed dat de hulpdiensten elkaar hier ontmoeten. Wij kunnen elkaar ook helpen en versterken.’’ ‘’Door de inzet van social media kunnen burgers snel worden geïnformeerd en snel worden betrokken bij acties.’’

 

Uit de krant