Afbeelding

Kou, erwtensoep, licht en uitzicht tijdens 'n avond Noord Hinder

Actueel 148 keer gelezen

Op zaterdag 15 december was er een open dag op Lichtschip de Noord Hinder. In de avonduren kon iedereen die wilde een gratis rondleiding krijgen op het historische schip. Op de avond van de open dag was het Lichtschip al van verre te zien, de Noord Hinder straalde weer in volle glorie met het licht dat op 35 meter hoogte brandde.

Aan boord werd iedereen hartelijk welkom geheten door de enthousiaste vrijwilligers op het schip. Na het zien van de informatiefilm bleek dat de ontvangst door vrouwelijke vrijwilligers toch wel bijzonder was. Dit omdat vrouwen nooit dienst hebben gedaan op het schip. Tijdens het kijken van de film kregen alle bezoekers een kop erwtensoep met veel rookworst, en roggebrood met spek geserveerd. Samen met de kruidnoten die onder de versierde kerstboompjes op tafel lagen een goed begin van de bezichtiging. Na het zien van de film in een ruimte waar een grote foto van koningin Beatrix en prins Claus in hun mooie dagen aan de muur pronkte, was het tijd om verder te gaan naar het onderdek. Hier zijn de slaapvertrekken van de bemanningsleden te vinden. Eenpersoonskamers met bedden waar lange mensen nu moeite mee zouden hebben. Dat er in het oude schip alleen maar eenpersoonskamers te vinden zijn is bijzonder volgens een medewerker. In zijn tijd bij de marine sliep men immers in stapelbedden van vier lagen hoog. Sterker nog, in vier gestapelde lagen van hangmatten. In de slaapvertrekken zijn nog ouderwetse producten te vinden. Bijvoorbeeld de populaire Sunlight zeep, en de Froggy allesreiniger en Siana bodywash verpakkingen van 40 jaar aan ontwerpbureaus geleden. Ook een kruik graanjenever mocht niet ontbreken tijdens de rondleiding.

Onderweg naar de machinekamer bleek het een stuk drukker te zijn geworden aan boord. Een grote groep jeugd bracht namelijk een bezoek aan het schip. Volgens de vrijwilligers was het schip met inmiddels ongeveer 50 mensen aan boord praktisch vol. Ondanks alle drukte wist men het toch zo te regelen dat niemand elkaar voor de voeten liep. Na het zien van de attributenkamer met onder andere lichtpistolen en een aantal octanten(een hulpmiddel voor navigatie) was het tijd voor een bezoek aan de machinekamer. Hier vertelde een medewerker dat het schip niet zelfstandig kon varen, daarom was er ook geen motor voor de aandrijving aanwezig. Het schip werd altijd naar haar positie op de Noordzee, en terug naar de haven gesleept. In de machinekamer waren alleen generatoren aanwezig om stroom op te wekken, machines om water te zuiveren, en pompen om water bij een eventueel lek weg te pompen.

Uw verslaggever mocht vervolgens weer een aantal steile trappen beklimmen en lage plafonds doorstaan om in de vertrekken van de kapitein en de stuurman te komen, best lastig voor iemand van twee meter lang… De kapitein en zijn stuurman hadden beduidend grotere vertrekken dan de overige bemanningsleden aan boord. Het bed was groter, het bureau was groter, de bureaustoel was luxer en er was zelfs een bank aanwezig. Na het zien was deze luxe was het tijd om de kou en de wind te trotseren op het buitendek. Hier is immers de lichttoren aanwezig die beklommen mocht worden. Een lichttoren van 35 meter hoog met steile open trappen en een stevige wind, kortom, ideaal voor een verslaggever met een klein beetje hoogtevrees… Maar, alle vrees is daar om overwonnen te worden. En uiteindelijk was het een prachtig uitzicht vanaf de nok van het lichtschip.

Gelukkig was het na het beklimmen van de toren tijd om de warme uitkijkpost te bezichtigen. Een heerlijk verwarmde ruimte met grote landkaarten op tafel. Kaarten waarop de Haringvlietdam er… al lag… Zo oud is de Noord Hinder dus toch ook weer niet. Het lichtschip is gebouwd in 1963 en is als laatste Nederlandse lichtschip in 1994 uit de vaart gehaald. De bemanning stond in dichte mist vaak doodsangsten uit. Ondanks de misthoorn was het altijd maar de vraag of de schepen wel echt langs de Noord Hinder zouden varen. De schepen voeren namelijk soms rakelings langs het lichtschip. Dan hoorde je de schepen wel, maar zag je ze niet. Na het zien van het de uitkijkpost was de rondleiding afgelopen. Na ruim een half uur zat de rondleiding er weer op. Op een drukke dag als deze moest je met een papieren handleiding met daarop veel informatie de rondleiding zelf doen. Op rustigere dagen kunt u door een gids worden rondgeleid. Wanneer de nieuwe museumkade wordt aangelegd zal de Noord Hinder te zien zijn in het Groote Dok Oost. Samen met de bezichtiging van de Buffel en de MS Bernisse zal dit een leuke dag opleveren voor inwoners en toeristen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant