Het kleine strandje bij de vuurtoren
Het kleine strandje bij de vuurtoren Foto: Wil van Balen

Lekker luieren, genieten van het weer...wat doe jij in de vakantie?

Actueel 440 keer gelezen

Wat doe jij in de vakantie? Het is hoogzomer, de schoolvakanties zijn begonnen, dus vroeg Groot Hellevoet zich af: 'Wat doe jij in de vakantie?'

Op winkelcentrum Struytse Hoeck en op de terrasjes in de Vesting stelden we deze vraag aan willekeurige mensen. Een greep uit de reacties.

Grootmoeder Gertrude, moeder Barbara en dochter Britt uit Hellevoetsluis: "We gaan dit jaar naar de Costa Brava. Met het hele gezin, mijn man Bob en zoon Bjorn gaan ook mee. We hebben er een luxe tent gehuurd en gaan met de kinderen kamperen. Het is de tweede keer dat ze dat gaan doen. Lekker eten en wie weet gaan we nog een bezoek brengen aan Barcelona maar daar is Britt pas nog met school geweest", vertelt Barbara. Ze gaan ook nog naar Zuid-Afrika. Grootmoeder Gertrude valt bij en zegt: "Barbara is daar geboren. Britt wil ook uitgaan en in de buurt kan je snorkelen, we zitten vijf minuten bij een dorpje aan zee vandaan. Een combinatie van rust en actief. De omliggende dorpjes bezoeken geeft altijd verrassingen."

Leonie en Jose Pascual uit Geervliet: "Wij gaan dit jaar met het hele gezin naar Andalusië, naar familie. Jose is van oorsprong Spaans. We zijn al 22 jaar bij elkaar. Ik ontmoette hem op de boot naar Engeland waar hij werkte als barman", vertelt Leonie. Een jaar later woonde hij bij mij en zijn we getrouwd. We hebben een dochter en een zoon. Tegenwoordig werkt Jose in de beveiliging bij festivals. Zodoende zijn we net terug van een weekje Achterhoek waar we een huisje hadden gehuurd, want hij moest werken bij de Zwarte cross. De mensen die naar Spanje gaan willen we aanraden bij de Spaanse locals te gaan eten. Die vind je vaak in de achteraf straatjes en in dorpjes bij lokale restaurantjes. Cadíz in zuid Spanje is echt een aanrader, en huur vooral een auto om de omgeving te gaan verkennen."
Ronald (73) en zijn vrouw Gerda uit Hellevoetsluis: "Wij gaan niet met vakantie, hoewel we dat voorheen wel veel hebben gedaan. Thailand, Portugal, auto -en vliegreizen, maar nu blijven we in de regio. We zijn met pensioen, dus hebben alle tijd. We gaan bijvoorbeeld fietsen, naar de bioscoop of het theater. Oostvoorne en Rockanje vinden we ook leuk en vanuit Hellevoetsluis is het openbaar vervoer goed. Dan zit je zo in Rotterdam of Den Haag. En onze kinderen en kleinkinderen bezoeken we ook veel. Toch denken we niet altijd hetzelfde over dingen hoor, ik hou van andere ervaringen opdoen", zegt Gerda. "Maar Ronald is wat meer van de vaste gewoonten" Dat beaamt hij: "Als het ergens goed is kan je er gerust nog eens naartoe gaan." Maar beiden zijn ze het eens dat ze zo erg tevreden zijn.

Peter, Ad, Linda en hun hond Job uit de Hoekse Waard: "We zijn gekomen met de boot", vertelt Peter. "We komen uit Zuid-Beijerland, normaal gesproken liggen we met de boot in 'de Put' een haventje tegenover het eiland Tiengemeten. Het is een sociale haven en niet iedereen weet het te vinden. Maar als je er 's ochtends om zes uur al bent kun je er bevers zien zwemmen." "Ik kwam 40 jaar geleden al eens naar Hellevoetsluis en ben hier samen met Lina en Ad naar toe gevaren vanuit nostalgie. Job hoort erbij. Ik wilde zien wat er nog van vroeger is toen lag ik aan de kant bij Arie de Boom. Die is er niet meer, maar het is wel mooi geworden. Alles is veranderd, maar het valt niet tegen. En het BarBiertje is er ook nog.

Diarra, 13 jaar uit Hellevoetsluis: "Ik ga naar een vriendin in Duitsland", zegt ze trots. "Ik ga ook nog met mijn ouders, broertje en zusje naar de camping in Oostvoorne. Ik woon hier pas 3,5 jaar en kom eigenlijk uit Mönchen Gladbach. Ze hebben er een groot winkelcentrum en zwembad en leuke kinderen. Hellevoetsluis vind ik ook leuk, lekker bij familie en de school waar ik op zit, het Helinium, is leuk. Maar nu nog even vakantie!

Lars en Jasmin, beiden 26 jaar uit Colonne, Duitsland: Lars is student en Jasmin lerares. Ze kunnen best naar Italië maar Nederland is ook mooi en heeft prachtige stranden. Op het laatste moment boekte ze bij een bed en breakfast in Oostvoorne een kamer en kwamen met de auto vanuit Duitsland. Ze hebben een fiets gehuurd en zijn naar Hellevoetsluis gefietst. Ze geven Hellevoetsluis 5 sterren, zeker als de zon ook nog eens schijnt. Ze hebben in de vesting rondgekeken, en willen ook nog naar Brielle en Rotterdam.

Bärbel 55 jaar en Martin 59 jaar uit Solingen, Duitsland: "Wij komen al 25 jaar in Nederland", zegt Martin in vloeiend Nederlands. "Daarom kan ik de taal inmiddels ook spreken. Vroeger gingen we vaak naar Egmond aan zee, en nu de kinderen groter zijn komen we om te fietsen. Dat kan hier mooi. We gaan op de fiets naar de zeehonden kijken bij ASeal in Stellendam. We willen hier ook graag naar het brandweermuseum. In Solingen hebben we het klingenmuseum. Daar kan je zien hoe er zakmessen en allerlei andere messen gemaakt worden. Daar staat Solingen om bekend. En we eten er paardenvlees, gebraden of als filet of verwerkt tot worst. Met veel knoflook en een broodje met mosterd."

Arthur en zoon Colin uit Zwartewaal: "We gaan haast alleen maar zwemmen en er is een Aquapark Splash", zegt Colin enthousiast. 'We gaan lekker all inclusive' zegt zijn vader. Ik heb voor mijn werk veel gereisd en we zijn geen campinggangers. Samen met mijn vrouw Anneke en dochter Liz gaan we naar Turkije. Zitten, lezen, bijkomen en zwemmen."