Hans van Lith: Het verkeer in de hele regio loopt vast..
foto: Leo Blok
Hans van Lith: Het verkeer in de hele regio loopt vast.. foto: Leo Blok

Metropoolregio pleit voor meer geld

Actueel 446 keer gelezen

Juni 2017 - De 23 samenwerkende gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag doen een oproep aan het nieuwe kabinet om het jaarlijkse mobiliteitsbudget (BDU) voor de regio's Amsterdam en Rotterdam Den Haag te verhogen met 250 miljoen euro en weer te laten meegroeien met de reizigersgroei.

Door de rijksbezuinigingen uit het verleden en de oplopende kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het tram- en metronetwerk, blijft er nauwelijks geld over voor investeringen in nieuwe OV-verbindingen, fietspaden en wegen. Wethouder van Lith (Hellevoetsluis), tevens bestuurslid van de Vervoersautoriteit MRDH: "Als het Rijk niet verder investeert in bijvoorbeeld het verbeteren van de doorstroming op de N57, dan loopt het verkeer in de hele regio vast. Dat is dus slecht voor de bereikbaarheid, de groei en leefbaarheid van de regio en de versterking van de economie." Ook is er de noodzaak tot een goede verbinding tussen het economisch werkgebied en woongebied Voorne-Putten. "De OV-verbinding van het transferium op de Maasvlakte met een doorgaande busverbinding op Voorne-Putten is echt een noodzakelijke verbinding voor de forenzen op Voorne-Putten die werken op de Maasvlakte", aldus wethouder Paméla Blok-van Werkhoven van de gemeente Westvoorne. Wethouder Christel Mourik van de gemeente Nissewaard en bestuurslid pleit voor een extra oeververbinding tussen Voorne-Putten en het havengebied: "de regio moet verbonden en bereikbaar blijven. Dit is van wezenlijk belang voor de economische ontwikkeling en om aantrekkelijk te zijn als vestigingsplaats voor bedrijven. Bereikbaarheid is ook direct van belang voor een goed woon- en werkklimaat en dus voor de toekomst voor onze inwoners." Met investeringen in nieuwe OV-lijnen zoals RandstadRail en de Hoekse Lijn, heeft de Metropoolregio ervoor gezorgd dat de inwoners snel en comfortabel naar hun werk, school of andere voorzieningen kunnen reizen. Ook de kwaliteitsslag in het OV door actuele reisinformatie op de haltes en nieuwe, moderne en toegankelijke voertuigen hebben bijgedragen aan de bereikbaarheid van de regio. Maar deze investeringen leiden ook tot hogere kosten in het beheer en onderhoud van het tram- en metronetwerk. Kosten die een steeds groter deel uitmaken van het huidige mobiliteitsbudget.Het aantal reizigers in de metropoolregio's Amsterdam en Rotterdam Den Haag groeit ieder jaar met minimaal 2%. Om deze groei op te vangen moeten de metropoolregio's blijven investeren in bereikbaarheid: nieuwe OV-projecten, fietspaden, wegen, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Er is echter geen financiële ruimte in het mobiliteitsbudget om dit te doen. De huidige verdeling van het budget staat in schril contrast met 2005. Toen was de situatie omgekeerd en was slechts 1/3 deel van het mobiliteitsbudget nodig voor beheer, onderhoud en vervanging. Het beschikbare budget is sinds 2005 met 100 miljoen euro gedaald.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant